초록
본 연구는 대학도서관의 서비스 질에 영향을 미치는 변인을 파악하고, 도서관 서비스의 구성요소 중 어떤 요인과 요소들이 도서관 서비스에 만족요인으로 작용하고 있는가를 파악하려는 목적으로 수행되었다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서비스에 대한 만족도를 구성하는 요인은, 정보의 접근, 직원자질, 장서의 적절성, 민원처리, 학습시설 및 부대시설, 신속성(적시성), 이용시간, 정보기술이용, 도서관이용교육, 참고봉사, 홍보 및 개인을 위한 서비스 등의 12가지 요인이 추출되었다. 둘째, 고객만족도에 영향을 미치는 서비스 요인은, 장서의 적절성이 일반적인 고객만족도에 가장 크게 영향을 미치고 그 다음으로 민원처리, 정보의 접근, 시설, 신속성, 홍보, 참고봉사, 이용시간, 직원의 자질 등의 순으로 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 고객만족도에 영향을 미치는 서비스 요소는, 정보의 상시적인 구득이 일반적인 고객만족도에 가장 크게 영향을 미치고 그 다음으로 도서와 잡지수, 냉난방시설, 도서관의 변화내용 공시, 검색시스템의 용이성, 인터넷이용의 대기시간, 자료실의 개관시간, 장비수리 속도, 민원접수, 비 인쇄자료의 이용장비 등의 순으로 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
The purpose of this study was to measure performance of university libraries, especially investigating the components of service quality and their relationship to the customer satisfaction. The result of the study was summarized as follows: First, the factors on satisfaction of library service revealed 12 factors such as access of information, quality of employees, suitable collections, issues related to civil petitions, equipments and facilities, timeliness, operating hours, use of information technology, library user education, reference service, public relation and individual service. Second, the factors of library service on customer satisfaction showed the following primary factors: suitable collections, issues related to civil petitions, access of information, equipments and facilities, timeliness, public relation, reference service, operating hours, and individual service. Third, the components of library service on customwe satisfaction showed the following primary components: availability, the number of books and journals, facilities of air conditioning, public relation, usefulness of retrieval system, waiting time for Internet use, operating hour, speed of repairs, receipt of civil petitions, use of non-book materials.