Abstract
Loyalty is a bonus point that a customer earns in reward of purchasing goods of a shop or a manufacturer. The management of loyalty such as issuing, accounting, reimbursing is carried out by the loyalty system. Traditional loyalty systems were proprietary. As a result, the systems are not interoperable with each other. However, our loyalty system allows a group of merchants join together and use the same IC card to operate their own loyalty programs. Data and counters can be shared or totally isolated, using secret codes and keys. The loyalty pool system communicates with the loyalty service providers over the Internet and performs the management of loyalty in fully automated manner. This paper describes the functional architecture and internal behavior of the loyalty pool system along with the communication protocols.
로열티는 상품 구입의 대가로 고객에게 지급하는 보너스이고, 로열티 시스템은 스마트 카드를 이용하여 이러한 로열티의 이동을 제어하는 시스템이다. 기존 가맹점 위주의 로열티 시스템은 기업, 상점별로 독자적으로 운영되어 시스템간 호환성이 없고 한 상점에서 받은 로열티를 다른 상점에서 사용하는데 제약이 있다. 따라서 본 논문에서는 기존 가맹점 위주의 로열티 시스템의 범위를 확대해서, IC 카드를 기반으로 여러 기업들에 공동으로 적용되고 로열티 판매, 결제, 관리를 온라인으로 처리하는 시스템을 개발하였다. 이 논문은 로열티 시스템의 핵심 요소인 NAC, TCS, TMS의 기능 구현 사항과 로열티 시스템의 통신 프로토콜에 대해 기술한다.