컨텐츠 저작 응용을 위한 디지털 자산 관리자의 설계 및 구현

Design and Implementation of a Digital Asset Manager for Contents Authoring Applications

  • 김종수 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 방수호 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 정연돈 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 이재형 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 김민정 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 김명호 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 장덕호 (한국전자통신연구원 가상현실연구센터) ;
  • 박종승 (한국전자통신연구원 가상현실연구센터) ;
  • 오황석 (한국전자통신연구원 가상현실연구센터)
  • 발행 : 2000.06.30

초록

디지털 자산이란 이미지, 오디오, 비디오 등과 같이 디지털화된 형태로 존재하는 멀티미디어 정보를 의미한다. 디지털 자산은 저장에 요구되는 방대한 저장 공간 및 자산의 내용 표현에 요구되는 다차원적 정보 특성과 같은 특징들로 인하여, 효율적인 관리를 위한 많은 노력이 필요하다. 본 논문에서는 디지털 자산을 효과적으로 관리하기 위한 디지털 자산 관리자를 구현하였다. 개발된 디지털 자산 관리자는 디지털 자산 중 가장 복잡도가 높은 비디오 자산을 주요 관리 대상으로 하며, 다양한 디지털 자산 관련 응용 환경 중 디지털 컨텐츠 저작을 주요 응용으로 가정한다. 디지털 자산 관리자는 비디오 자산에 대한 효과적인 접근을 위해 계층 구조 모델에 기반을 둔 자산 관리 기능을 제공하고, 저장 시스템과의 독립성을 최대한 보장하며, 빠른 내용 기반 유사성 검색 기능을 지원한다.

Digital assets denote multimedia information that exists in the form of digitized materials such as images, audio, and video. The management of digital assets demands much effort because of a huge amount of storage space requirement and multidimensional characteristics of the information needed to describe their contents. In this paper, we design and implement a Digital Asset Manager that stores and manages digital assets efficiently. Among the various types of digital assets, we focus on the video asset which has the highest complexity. Our Digital Asset Manager provides various facilities for digital contents authoring applications. In the Digital Asset Manager, video assets are managed by using a hierarchical model in order to ensure efficient accesses to any part of a video asset. Our system also guarantees the independence from the storage platform, and provides a fast content-based similarity search method on the digital assets.

키워드

참고문헌

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