Synchronization of SMIL Documents using UML Use Case Diagrams and Sequence Diagrams

UML 사용 사례 다이어그램과 순서 다이어그램을 이용한 SMIL 문서 동기화

  • 채원석 (원광보건대학 컴퓨터응용개발과) ;
  • 하얀 (전북대학교 전산통계학과) ;
  • 김용성 (전북대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2000.04.15

Abstract

SMIL(Synchronized Multimedia integration Language) allows integrating a set of independent multimedia objects into a synchronized multimedia presentation. In this paper, I propose modeling rules, formal models, modeling function and an algorithm for SMIL documents using use case diagram and sequence diagram of UML(Unified Modeling Language), It will be used the use case diagram and collaboration diagram for object-oriented visualizing tool to describe the temporal behavior of the presentation. The main contribution of this paper is that developers of SMIL documents easily generate them using this rules and algorithm. And, the formal models and modeling functions provide an environment for processing object-oriented documents.

SMIL(Synchronized Multimedia Integration Language)는 멀티미디어 객체의 집합으로 시간적인 동기화를 표현할 수 있는 마크업 언어이다. 본 연구에서는 SMIL 문서를 시간에 따라 동기화 표현을 명확히 할 수 있도록 객체 지향 기반의 시각화 도구인 UML의 사용 사례(Use case), 순서(Sequence), 다이어그램을 이용한 객체 모델링 방법을 제안한다. 이를 위해 SMIL 문서에서 UML 사용사례와 순서 다이어그램으로의 사상 규칙과 알고리즘, 형식 모델, 그리고, 모델링 함수를 제안한다. 본 연구의 의의는 SMIL 문서 개발자들이 손쉽게 문서 구조 파악 및 개발을 할 수 있으며, 형식 모델과 다이어그램 모델링 함수는 객체지향 데이타베이스 문서 관리의 기반이 된다는 것이다.

Keywords

References

  1. International Standards Organization(ISO), 'Information Processing-Text and Office Systems -Standard Generalized Markup Language(SGML),' ISO 8879, 1986
  2. W3C, 'Extensible Markup language(XML) 1.0,' 1998, http://www.w3.org/TR/1998/REC-xml-19980210
  3. W3C, 'Synchronized Multimedia Integration Language(SMIL) 1.0 Specification,' W3C, June 1998, http://www.w3.org/TR/1998/REC-smail-1998 0615/
  4. Natanya Pitts-Moultis, Cheryl Kirk, 'XML black book,' The Coriolis Group, Inc., 1999
  5. James rumbaugh, Ivar Jacobson, Grady Booch, 'The unified modeling language reference manual,' Addison-Wesley, 1999
  6. Eric van Herwijnen, 'Practical SGML,' Kluwer Academic Publishers, 1994
  7. 박인호, 한에노, 정은주, 김은정, 배종민, 강현석, 김완석, 'XOMT: SGML DTD 설계를 위한 객체 다이아그래밍 기법', 정보과학회 논문지(C), 제3권, 제3호, pp. 228-237, 1997. 6
  8. 하얀, 황용주, 김용성, 'SGML DTD로부터 UML 클래스 다이어그램으로의 사상 알고리즘', 정보과학회 논문지, 제25권, 제6호, pp. 508-520, 1999.4
  9. 채원석, 하얀, 김용성, 'UML 클래스 다이어그램을 이용한 XML 문서 구조 다이어그래밍', 정보처리학회 논문지, 제6권, 제10호, pp. 2670-2679, 1999. 10
  10. 장원호, 임혜정, 박인호, 강현석, 'HOMT: HyTime DTD 설계를 지원하기 위한 XOMT의 확장', 정보처리학회 논문지, 제5권, 제9호, pp. 2213-2223, 1998. 9
  11. Lloyd Rutledge, John F. Buford, John L. Rutledge, Modeling Techniques for HyTime, 1996, http://www.sil/org/sgml/rutledgemodelingHy.htm
  12. 김두현, 김지용, 황승구, '차세대 웹 상에서의 멀티미디어', 정보처리학회지, 제6권, 제3호, pp. 62-71, 1999. 5
  13. Bruce Power Douglass, 'Real-Time UML Developing Efficient Object for Embedded Systems,' Addison-Wesley, 1998
  14. Grady Booh, James Rumbaugh, Ivar Jabcobson, 'The Unidied Modeling language User Guide,' Addison-Wesley, 1999
  15. 류시원, 김창룡, 차광호, 정진호, '멀티미디어 데이터베이스 시스템에서의 멀티미디어 데이터 모델링에 대한 고찰', 1997, http://www.multimedia.or.kr/newtech/NT14/nt2.htm
  16. 하수철, 성해경, '게임공간의 분류와 시나리오의 시간 및 공간 동기화 표현법', 정보처리학회 논문지, 제6권, 제10호, pp. 2630-2641, 1999. 10
  17. M. J. Perez-Iuque, T. D. C. little, 'A Temporal Prefernce Framework for Multimedia Synchronization, 'IEEE Journal on Select Areas in Communications, Vol. 14, No. 1m pp. 36-51, 1996 https://doi.org/10.1109/49.481692
  18. Craig Larman, 'Applying UML and Patterns: An introduction to Object-Oriented Analysis and Design,' Prentice Hall PTR, 1998
  19. E. Akpotsui, V. Quint, C. Roisin, 'Type Modelling for Document Transformation in Structured Edition Systems,' August 1994, http://www.oasis-open.org/cover/
  20. James Rumbaugh, Ivar Jacobson, Grady Booch, 'The Unified modeling language Reference manual,' Addison-Wesley, 1999
  21. V. Christophides, S. Abiteboul, S. Cluet, M. Scholl, 'From Structured Documents to Novel Query Facilities,' In Poc. ACM SIGMOD Intl. Conf. Management of Data, pp.313-324, May 1994 https://doi.org/10.1145/191839.191901