Constructing an Urban Information System for Client-oriented Public Administration

고객지향행정을 위한 도시정보시스템의 발전방안

  • Kim, Kwang-Ju (Department of Public Administration, Kyungil University)
  • Received : 2000.12.14
  • Published : 2000.12.31

Abstract

From the perspective of client-oriented administration, the study introduces the basic structure of Urban Inormation System (UIS) and examines problems and new strategies of UIS in Korean local governments. The study selects five metropolitan cities for a case study. According to this case study, UIS in Korea are focused on AM/FM and internally used only by practitioners. No government surveyed what their citizens want to get from UIS. To solve these problems, the study proposes developing strategies for client-oriented UIS as follows. First, local governments could use policy delphi technique to sum up the citizens' needs on UIS. Second, they need to pay more attention to the diversity and transmutability of administration zone and consider the importance of the connection between administration zone and attribute data collected on them. Third, UIS needs to keep a balance between AM/FM and living GIS. Fourth, internet UIS needs to be constructed which enables citizens' access to UIS more easily. Finally, GIS education and client-oriented administrative education need to be combined to improve government employees' mind for UIS.

이 연구는 고객지향행정의 시각에서 지방자치단체에서의 도시정보시스템(UIS)을 재조명하고 있다. 이 연구는 먼저 도시정보시스템의 기본구조를 제시하고, 광역자치단체의 UIS 사례를 분석하여 도시정보시스템의 구축과 활용과 관련된 문제점들을 도출한다. 사례분석의 결과에 따르면, 지방자치단체의 GIS는 실무부서의 필요에 따라 추진되고 있으므로 실무자용 GIS에 초점을 두고 있다. 반면 GIS에 대한 시민의 수요조사에는 미흡했으며, UIS를 통한 시민의 도시행정수요를 예측하는데 필요한 행정구역도와 기초행정통계체제에 대한 관심이 낮았다. 결론으로 이 연구는 고객지향행정을 위한 도시정보시스템의 발전방안으로 시민의 UIS 수요조사의 실시, 생활GIS의 구축, 인터넷 GIS의 모색, 행정구역도와 정부통계체제의 정비 등을 제시하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 경일대학교