The Estimate of the Urban Development Effects of the Subway Construction using GIS

GIS를 이용한 지하철 건설의 도시개발 효과 분석

  • Received : 2000.12.05
  • Published : 2000.12.31

Abstract

The improvement of transportation condition is known to be a main source of regional development. This paper aims to estimate the development effects of the subway construction on commercial buildings in suburban area. For this purpose, it examines using GIS how many commercial buildings were registered around surface of subway line and stations after the publicity of subway construction plan in Taegu city. The main findings are follows; Firstly, there is a strong development tendency of commercial building which aims at time of starting and completion of subway construction. Secondly, development effects are stronger in front raw of the corridor than in the rear side of the raw. Thirdly, development types are different station by station.

교통조건의 개선이 지역개발을 촉진시키는 주된 요인으로 알려져 있다. 본 연구는 도시 교외지역에서 지하철 건설에 따른 상업용도 건축물의 개발효과 측정을 목적으로 하고 있다. 이 목적을 위해, 대구 교외지역에서 지하철이 도입됨에 따라 지하철역과 노선주변에 얼마나 많은 상업용도 건축물이 개발 되었는가에 대해 지리정보시스템(GIS)을 이용하여 조사하였다. 분석한 결과는 첫째, 상업용도 건축물은 지하철의 개통연도에 맞추어 개발되는 경향이 강하게 나타났고, 둘째, 상업용도 건축물의 개발효과는 노선전면이 노선이면보다 크며, 토지이용도 노선전면의 밀도가 높았으며, 셋째, 역 구간별 입지적 특성에 따라 건축물의 개발특성은 달리 나타났다.

Keywords