A Study on LRS(Learning Reward System) using Educational Digital Contents

교육디지털컨텐츠를 활용한 학습보상시스템(LRS) 설계

  • Published : 2000.12.01

Abstract

A variety of educational digital contents are provided for both distance and on-line learning on the Internet recently. Especially, as edutainment fields are activated, fun-centered educational contents are improved so much. But it is still lack of high quality, which could lead a learner to study by himself without losing enjoyment for an appropriate duration (about $1{\sim}2$ years). A system, which enforces learning motivation for a learners positive learning, is demanded. This paper shows the planning and the implementation of learning Reward System (LRS) which is providing rewards a learner for achievement of the teaming object which is suggested by him (her) and his (her) mentors. LRS is aiming at enhancement of educational effects by providing both amusements and rewards employing edutainment contents.

최근 인터넷상에서는 원격교육이나 온라인 교육에서 다양한 교육용 디지털 컨텐츠가 제공되고 있다. 특히 에듀테인먼트분야가 활성화되면서 흥미위주의 교육 컨텐츠가 많이 개발되고 있다. 하지만 컨텐츠가 적정기간($1{\sim}2$년) 동안 학습자가 흥미를 잃지 않고 스스로 학습하도록 유도하는가 라는 질적인 면에서 고려해 볼 때 부족한 면이 많다. 그러므로 학습자로부터 자발적이면서 적극적인 학습을 촉진시키기 위해서 학습자의 학습동기를 강화시키는 시스템이 필요하다. 본 논문은 후견인과 학습자가 제시한 목표의 성취도에 따라 보상을 제공하는 학습보상시스템 (LRS)을 설계 및 구현한다. LRS는 기존의 에듀테인먼트 컨텐츠를 활용하여 동시에 흥미와 보상을 함께 제공함으로써 교육효과증진을 목적으로 한다.

Keywords