Effect of Concept Learning Strategy Emphasizing Social Consensus during Discussion

토론 과정에서 사회적 합의 형성을 강조한 개념 학습 전략의 효과

  • Published : 2000.06.30

Abstract

In this study, a concept learning strategy emphasizing social consensus during discussion (SCS) was developed. The instructional effects of this strategy were compared with those of cognitive conflict strategy (CCS) and traditional instruction in the aspects of students' achievement, conceptions, communication apprehension, perceptions of science learning environment, and perceptions of small group discussion. There were no significant differences in the scores of an achievement test. For the students of low communication competency, however, the scores of the CCS group were significantly higher than those of the traditional group. The adjusted mean of the SCS group was higher than those of the other groups in a conceptions test. The social consensus strategy was also found to be more effective in learning concept for those who were more competent in communicating. No significant differences were found in the communication apprehension. The scores of three groups did not differ significantly in the subcategories of 'personal relevance' and 'students' negotiation' of the test of the perceptions of science learning environment. However, the students in the SCS group scored higher in 'participation'. The students in the SCS group perceived small group discussions more positively.

본 연구에서는 토론 과정에서의 사회적 합의 형성을 강조한 개념 학습 전략(SCS)을 개발하여 성취도, 개념 이해도, 의사소통 불안, 과학 학습 환경에 대한인식, 소집단 토론에 대한 인식 등의 측면에서 인지 갈등 유발 전략(CCS) 및 전통적 수업과 그 효과를 비교하였다. 성취도 점수에서는 유의미한 차이가 없었으나, 의사소통 능력 하위 학생들의 경우, 전통적 수업 집단에 비해 CCS 집단의 점수가 유의미하게 높았다. 개념 검사에서는 SCS 집단의 교정 평균이 다른 집단들에 비하여 높은 경향이 있었고, 개념 학습전략은 의사소통 능력이 뛰어난 학생들에게 더 효과적이었다. 의사 소통 불안에서는 세 집단 간에 차이가 없었다. 과학 학습 환경에 대한 인식의 경우, 개인적 적합성 영역이나 학생간의 협상 영역에서는 집단간 차이가 없었으나, 참여도 영역에서는 SCS 집단의 점수가 높았다. 또한, SCS 집단 학생들이 소집단 토론에 대해 보다 긍정적으로 인식하고 있었다.

Keywords