The DACUM Process for Work Based Curriculum Development - On the Job of Microcomputer Control-

DACUM 직무분석을 이용한 산학일체 교육과정개발 -마이크로컴퓨터 제어 직무를 중심으로-

  • 김영오 (두원공과대학 전자과) ;
  • 김병래 (두원공과대학 전자과) ;
  • 이응구 (두원공과대학 정보통신과) ;
  • 조병섭 (두원공과대학 정보통신과)
  • Published : 2000.10.01

Abstract

A curriculum-building model is presented to achieve a work based curriculum development. It includes a job analysis method called DACUM(Developing A Curriculum) which is designed to accept various requirements of industrial fields fast and faithfully. The model is applied to design our curriculum. By analysis, it is shown that the new curriculum includes some new practical classes, and/or that new practical contents are included even in old classes.

직무분석을 도입하여 대학의 교육과정을 구축하는 모델을 제시하고, 실제 적용한 결과를 예시하였다. 산업현장의 요구사항을 충실히 교육과정으로 구축하기 위하여 DACUM을 도입하였으며, 이를 이용하여 교육과정을 설계한 결과 기존의 교육과정에 비해 현장 중심적인 교과목이 신설되거나, 실무적인 내용이 많이 추가됨을 확인하였다.

Keywords