The Comparison of Verbal Behaviors in Cooperative Problem Solving Processes by Students' Previous Achievement Level

협동적인 문제 해결 과정에서 학생들의 사전 성취 수준에 따른 언어적 행동 비교

  • Jeon, Kyung Moon (Center for Educational Research, Seoul National University) ;
  • Yeo, Kyeong Hee (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Noh, Tae Hee (Department of Chemistry Education, Seoul National University)
  • 전경문 (서울대학교 교육종합연구원) ;
  • 여경희 (서울대학교 화학교육과) ;
  • 노태희 (서울대학교 화학교육과)
  • Published : 20000800

Abstract

Students' protocols obtained from audio/video taping of small cooperative group problem solving processes were analyzed in the aspectsof verbal behaviors. The frequencies of the behaviors were com-pared by students' previous achievement level. Students' involvement in the verbal interaction for each level of students in each small group were also investigated. High-ability students ebility students and medium-or low-ability students.No significant differences were found in the subcategories of 'receiving information' or 'asking'. 0nly 3 small groups among 12 groups studied were found tobe bal-anced in students' involvelment. lnvolvement of medium-ability studentstended to be lower than that of high-and low-abilit students.

협동적인 소집단 문제 해결 과정을 녹화/녹음하여 작성한 프로토콜에 대하여 언어적 행동의 빈도를 분석하고, 학생들의 사전 성취 수준에 따라 비교하였다. 각각의 소집단에서 학생들의 사전 성취 수준에 따라 언어적 상호작용에 대한 참여율도 조사하였다. 상위 수준 학생들은 중${\cdot}$하위 수준에 비해 '정보 주기' 범주에 속하는 행동들을 많이 나타내었고, '제공', '제공 반복', '정당화'에서의 차이가 통계적으로 유의미하였다. '정보 받기'나 '질문하기' 범주에서는 통계적으로 유의미한 차이를 나타내는 행동이 없었다. 12개 소집단 가운데 모든 수준의 학생들이 언어적 상호작용에 균형 있게 참여한 경우는 3개조에 불과했고, 중위 수준 학생들의 참여율이저조한 경우가 많았다.

Keywords

References

  1. Cooperative learning: Theory, research, and practice Slavin, R. E.
  2. 한국과학교육학회지 v.17 노태희;차정호;임희준;노석구;권은주
  3. Learning to cooperate, coorperating to learn Johnson, D. W.;Johnson, R. T.;Slavin, R.;Sharanm S.;Kagan, S.;Hertz-Lazarowitz, R.;Webb, C.;Schmuck, R.(Eds.)
  4. 한국과학교육학회지 v.19 노태희;차정호;전경문;정태호;한재영;최용남
  5. Journal of Research in Science Teaching v.21 Okebukola, P. A.;Ogunniyi, M. B.
  6. School Science and Mathematics Duren, P. E.;Cherrington, A.
  7. American Journal of Physics v.60 Heller, P.;Keith, R.;Anderson, S.
  8. 한국과학교육학회지 노태희;여경희;전경문
  9. Learning to cooperate, cooperating to learn Webb, N.M.;Slavin, R.;Sharan, S.;Kagan, S.;Hertz-Lazarowitz, R.;Webb, C.;Schmuck, R.(Eds.)
  10. Journal of Educational Psychology Webb, N.M.
  11. 한국과학교육학회지 v.19 임희준;박수연
  12. paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association Derry, S.;Tookey, K.;Chiffy, A.
  13. Journal of Educational Psychology v.74 Webb, N.M.
  14. 한국과학교육학회지 전경문;여겅희
  15. 서울대학교 박사학위논문 과학수업에서의 협동학습: 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용 임희준
  16. American Eductional Research Journal v.18 Peterson, P.L.;Janicki, T. C.;Swing, S. R.
  17. British Journal of Educational Psychology v.50 no.1 Webb, N.M.
  18. Cooperation and competition: Theory and research Johnson, D. W.;Johnson, R. T.
  19. 한국과학교육학회지 v.17 노태희;전경문
  20. Nonparametric statistics, (2nd ed.) Siegel, S.;Castellan, N. J.
  21. A researcher's handbook Keppel, G.
  22. International Journal of Science Education v.13 Kempa, R. E.;Ayob, A.
  23. School Science and Mathematics Lumpe, A. T.
  24. The Journal of Educational Research v.90 no.13 McManus, S. M.;Gettinger, M.
  25. Group Processes in the Classroom Schmuck, R. A.;Schmuck, P. A.
  26. Review of Educational Research v.64 no.1 Cohen, E. G.
  27. 협동학습의 이론과 실제 병영계
  28. Learning to cooperate, cooperating to learn Davidson, N.;Slavin, R.;Sharan, S.;kagan, S.;Hertz-Lazarowitz, R.;Webb, C.;Schmuck, R.(Eds.)
  29. The Elementary School Journal v.94 Nattiv, A.
  30. Educational Leadership Good, T. L.;Reys, B. J.;Grouws, D. A.;Mulran, C. M.