Student's Conceptual Ecologies Concerning Motivational Beliefs and Socio-Cultural Values in the Context of General Chemistry Leanring

일반화학 학습의 맥락에서 동기적 신념과 사회-문화적 가치에 관한 개념생태의 범주

  • Lee, Sun Kyung (Department of Science Education, Dankook University) ;
  • Park, Hyun Ju (Korea National University of Education) ;
  • Kim, Uh Hee (Department of Science Education, Dankook University)
  • Published : 20000600

Abstract

The purpose of this Study was to explore students' conceptual ecologies in the context of general chemistly learning. This study was implemented in the first semester of 1999 by natural study. We had nine voluntary participants. Data were collected from three semi-constructd interiews, and socio-cultural values. Among three categories, motivationa1 beliefs and socio-cultural values have more effcts rather than epistemology on the context of general chemistry learning, and three typical cases were presented as results of this study. We expect that results of this study will somewhat contribute to establish psychological and socio-cultural context of learning.

본 연구에서는 일반화학 학습의 맥락을 형성하는 대학생의 개념생태를 알아 보고자하였다.연구는 1999년도 1학기에 일반화학을 수강하는 1학년 학생들 9명을 대상으로 하여 정성적 방법으로 수행 되었다. 연구 자료는 3차에 걸친 면담, 수업 직접관찰, 여러 번의 퀴즈와 중간${\cdot}$기말 시험, 그리고 학생들이 작성한 수필 형식의 글과 수업관찰 일지에서 수집 되었다. 연구자는 3 성분 분석 방법에 따라 자료를 연구 참여자별로 분석하고, 이를 상호 비교하였다. 연구의 결과,개념 생태는 크게 인식론적 관점,동기적 신념,사회-문화적 가치의 세 범주로 나뉘어졌다. 이들 개념생태의 세 범주 중에서도 특히, 동기적 신념과 사회 선회적 가치의 범주가 일반화학 학습에 중요한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 그 결과를 전형적인 사례 연구로 제시하고 화학학습 접근법을 살펴보았다.

Keywords

References

  1. Science Education v.69 no.681 Gilbert, J. K.;Swift, D. J.
  2. Studies in Science Education v.5 no.61 Driver, R.;Easley, J.
  3. Science Education v.66 no.211 Posner, G. J.;Strike, K. A.;Hewson, P. W.;Gertzog, W. A.
  4. Ph. D. Thesis Beeth, M. E.
  5. European Journal of Science Education v.3 no.383 Hewson, P. W.
  6. European Journal of Science Education v.4 no.61 Hewson, P. W.
  7. Ph. D. Thesis Park, H.
  8. Cognitive Structure and Conceptual Change Strike, K. A.;Posner, G. I.;West, L. H. T.(ed.);Pines, A. L.(ed.)
  9. Philosophy of Science, Cognitive Psychology, and Edcational Theory and Practice Strike, K. A.;Posner, G. J.;Duschl, R. A.(ed.);Hamilton, R. J.(ed.)
  10. Ph. D. Thesis Thorley, N. R.
  11. Human Understanding v.1 Toulmin, S.
  12. Science Education v.66 no.211 Posner, G. J.;Strike, K. A.;Hewson, P. W.;Gertzog, W. A.
  13. Journal of Research in Science Teaching v.29 no.277 Hesse, J. J. Ⅲ.
  14. European Journal of Science Education v.7 no.163 Hewson, P. W.
  15. Science Education v.79 no.637 Demasters, S. S.;Good, R. G.;Peebles, P.
  16. Science Education v.82 no.343 Beeth, M. E.
  17. Research in Physics Learning: Theoretical Issues and Empirical Studies Hewson, P. W.;Hennessey, M. G.;Duit, R.(ed.);Goldberg, F.(ed.);Niedderer, H.(ed.)
  18. Science Education v.80 no.317 Thorley, N. R.;Stofflett, R. T.
  19. Review of Educational Research v.63 no.167 Pintrich, P. R.;Max, W. M.;Boyle, R. A.
  20. International Journal of Science Education v.20 no.1213 Vosniadou, S.;Ioannides, C.
  21. European Journal of Science Education v.8 no.229 Hashweh, M. Z.
  22. The Psychology of Learning Science Duit, R.;Glynn, S. M.(ed.)Yeany, R. H.(ed.);Britton, B. K.(ed.)
  23. Science Education v.81 no.387 Tyson, L. M.;Venville, G. J.;Harrison, A. G.
  24. 단국대학교 석사학위논문 반은기
  25. Ph. D. Thesis Carter, C. S.
  26. Ethnography and Qualitative Design in Educational Research Goets, J.;LeCompte, M.
  27. 한국교원대학교 석사학위논문 송현미