A Practice and Evaluation of New In-Service Training Program for Science Teachers about Computer Inquiry Experiments Using Interface and Probes in Chemistry

컴퓨터 인터페이스와 센서를 이용한 화학 탐구 실험 연수 프로그램의 실기와 평가

  • Ree, Jong-Baik (Department of Science Education, College of Education,Chonnam National University) ;
  • Park, Jong-Won (Department of Science Education, College of Education,Chonnam National University) ;
  • Oh, Hee-Gyun (Department of Science Education, College of Education,Chonnam National University) ;
  • Moon, Kyung-Hwan (Department of Chemistry, Graduate School,Chonnam National University)
  • 이종백 (전남대학교 사범대학 과학교육학부, 전남대학교 과학교육연구소) ;
  • 박종원 (전남대학교 사범대학 과학교육학부, 전남대학교 과학교육연구소) ;
  • 오희균 (전남대학교 사범대학 과학교육학부, 전남대학교 과학교육연구소) ;
  • 문경환 (전남대학교 대학원 화학과)
  • Published : 20000600

Abstract

This study was designed to evaluate the effectiveness of an in-service training programusing computer interface and probes for science odified by 9 science teachers Then,27 science teachers participated in the 5 days of in-service training, which ran for three hours a day. The questionnaire for investigating the effectiveness of the program after the training showed that many teachers (1 ) voluntarily participated in this program with internal motivation,(2) were satished with the level of program difficulty, professionalism of lecturer, and classroom environment,(3) gave positive responses about the achievement of the purposes of this program,(4) showed strong intention for applying this program to their school teaching.

본 연구에서는 컴퓨터 인터페이스와 센서를 이용하는 화학 탐구 실험 교사연수를 실시한 후 연수 프로그램을 평가하였다. 이 프로그램의 목적은 교사들의 컴퓨터와 프로그램의 사용 능력 개발뿐아니라, 화학 탐구 학습 능력을 배양하고 화학 개념의 이해를 중진시키??위한 것이다. 먼저, 컴퓨터 인터페이스와 여러 가지 센서를 이용하는 10개 실험으로 구성된 연수 프로그램을 9명의 교사를 대상으로 사전 실험을 실시하여 문제점을 보완하였다. 그 다음 27명의 교사를 대상으로 하루에 3시간씩 5일간 연수를 실시하였다.연수 후 프로그램을 평가하기 위한 설문조사를 통해 다음과 같은 결과를 얻었다:(1) 교사들은 내적인 동기를 가지고 자발적으로 참여하였다.(2) 연수의 내용 수준이 적절하였고, 강의의 전문성 및 연수환경 등이 충측되었다.(3) 컴퓨터 활용능력, 화학 개념 이해 및 탐구기능 습득, 탐구 지도 능력의 함양에 대해 모두 긍정적이었다.(4) 대부분의 교사들이 현장에서 컴퓨터와 인터페이스를 이용한 탐구실험의 활용에 긍정적이었다.

Keywords

References

  1. Handbook of Research on Teacher Education Modes of inquiry in research on teacher education Lee, O.;Yager, S. J.;Sikula, J.(ed.);Buttery, T. J.(ed.);Guyton, E.(ed.)
  2. 전남대학교 석사학위 논문 중등교육의 현직교수 실태와 그 개선에 관한 연구 문병택
  3. 청주대학교 석사학위 논문 교원현직교육의 문제점과 개선방안에 관한 연구 임현진
  4. 교원 연수 제도 개선 방안 연구 이윤식(외.)
  5. 한국교원대학교 박사학위 논문 학교중심 교사 연수 프로그램 평가 준거 설정 연구 고재천
  6. 한국교원대학교 석사학위 논문 교사의 전문성 신장을 위한 교내 연수 프로그램 개발 원기호
  7. 원격교육을 통한 교원 연수체제 개발 최상근
  8. 교사교육 평가 인정제도 도입 방안 연구 정일환
  9. 한국교원대학교 석사학위 논문 중학교 과학 교사를 위한 과학 실험 연수 교재에서 생물분야 분석 현충기
  10. 전남대학교 과학교육연구지 v.21 no.1 박종원;이종백
  11. 한국과학교육학회지 v.16 no.103 이학동;손연아;노경임;송진웅
  12. The Physics Teacher v.32 no.518 Winters, L. M.
  13. School Science Review v.75 no.21 Rogers, L. T.;Wild, P.
  14. Physics Education v.28 no.21 Scaife, J.
  15. The Physics Teacher v.32 no.206 Albergoti, C.
  16. Journal of Computer Assisted Learning v.12 no.130 Rogers, L. T.;Wild, P.
  17. Physics Education v.2 no.345 Summers, M.;Sololmon, J.;Beven, R.;Frost, A.;Reynolds, H.;Zimmerman, C.
  18. Journal of Research in Science Teaching v.28 no.761 Linn, M.;Songer, N. B.
  19. Journal of Research in Science Teaching v.27 no.173 Friedler, Y.;Nachmias, R.;Linn, M. C.
  20. School Science Review v.79 no.49 Newton, L. R
  21. Journal of Research in Science Teaching v.31 no.1077 Nakhleh, M. B.;Krajcik, J. S.
  22. 한국과학교육학회지 v.19 박종원;오희균;김두현