Journal of the Korean Chemical Society (대한화학회지)
- Volume 44 Issue 1
- /
- Pages.74-80
- /
- 2000
- /
- 1017-2548(pISSN)
- /
- 2234-8530(eISSN)
Comparative Analysis and Improvement of the Preparation of Chlorine gas in the Revised High School Chemistry II Textbooks
개정된 고등학교 화학 ll 교과서 실험 중에서 염소의 제법과 성질 실험의 비교 분석 및 개선
- Lee, Kwang-Pill (Department of Chemistry Education, Kyungpook National University) ;
- Seo, Hyun-Kyung (Department of Chemistry Education, Kyungpook National University) ;
- Lee, Mu-Sang (Department of Chemistry Education, Kyungpook National University)
- Published : 2000.02.20
Abstract
The purpose of this study is to analyze comparatively and improve the preparation of chlorine gas in the high school chemistry II textbooks on the basis of the revised curriculum. From the results of the preparation experiment of chlorine gas which is commonly dealing with 9 kinds of textbook in the nation, we have found some problems and have suggested the solution of these problems. The problem is the students may inhale the chlorine gas that is to be injurious on the human body, so the research is focused on safe experimental method without inhalation of chlorine gas. The simple conviction method of character in laboratory is to propose at 5 kinds.
본 연구는 제 6차 교육과정에 의거하여 개정된 고등학교 화학 II 교과서 실험 중에서 염소의 제법과 성질 실험에 대한 비교 분석 및 개선에 목적을 두고 있다. 국내 9종 교과서에서 다루고 있는 염소 기체의 발생 실험을 수행하여 문제점을 발견하고 최적의 실험 방법을 제시한다. 염소 기체의 발생 실험에서 가장 큰 문제점은 인체에 해로운 염소 기체를 학생들이 흡임할 수 있다는 것이므로 염소 기체를 흡입하지 않고 안전하게 실험하는 것에 중점을 두었다. 실험실에서 간단하고 쉽게 관찰할 수 있는 염소 기체의 성질 확인 방법도 5가지로 정리해서 제시한다.
Keywords