A Study on the Development of Test Rig for High Speed Frontal Crash and Test of Members ($\textrm{I}$)

고속충돌시험기 개발 및 부재의 충돌특성 실험에 관한 연구 (I)

  • 강신유 (강원대학교 기계ㆍ메카트로닉스공학부) ;
  • 장인배 (강원대학교 기계ㆍ메카트로닉스공학) ;
  • 김헌영 (강원대학교 기계ㆍ메카트로닉스 공학) ;
  • 정규진 (강원대학교 기계ㆍ메카트로닉스공학과 대학) ;
  • 박경환 (강원대학교 기계ㆍ메카트로닉스공학과 대학원)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

In this paper. a simple high-speed crash test rig for members of vehicle was developed for the improvement of crashworthiness of vehicle's side rail. The cart hanging the specimen is accelerated up to 35 mph by the force of freely dropping weight and 1:3 accelerating pulleys. The cart with shock absorbers travels on the rail roads, so it does not transfer any additional vibration to the specimen. To measure the test results, two types of accelerator are considered. the one is a strain gage type and the other is a piezo type. The test rig is rated good to test the specimen like a side rail of vehicle as developing the vehicle's structures in the early design stage.

Keywords

References

  1. 한병기, 안대식, 박봉현, '정사각튜브의 동적 평균 압괴하중 연구,' 한국자동차공학회, 제4권, 제5호, pp. 157-167, 1996
  2. 강신유, 이화원, '모자형 단면 측면부재의 충돌해석 및 실험에 관한 연구(II),' 한국자동차공학회 94년 안전, 전기, 전자부문학술강연초록집, pp. 24-31, 1995
  3. 강신유, 장인배, 정규진, 이준우, '35mph 정면충돌실험용 시험기 개발 및 부재실험,' 대한기계학회 춘계학술대회논문집, pp. 387-392, 1999