일본 산수과 학습지도 요령의 변천 과정

  • 박성택 (부산교육대학교 수학교육과)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

In this paper we study the process of changes on the arithmetic education curriculum of elementary school in Japan. The arithmetic education curriculum have been developed through experience-centered curriculum, discipline-centered curriculum into humanistic curriculum, and its pedagogical background is based on the theory of J. Dewey, J. Bruner and J. Piaget, respectively.

Keywords

References

  1. 수학과 교육과정 교육부
  2. 초등학교 교육과정 해설(IV)
  3. 수학과 교과서, 익힘책, 교사용 지도서
  4. 수학교육과정과 평가의 새로운 방향 구광조(외2인공역)
  5. 한국수학사학회지 v.11 no.1 초등수학과 교육과정 변천의 교육학적 배경 박성택
  6. 과학교육연구 v.제24집 한일간의 수학과 교육과정 비교연구
  7. 한국초등수학교육연구회 일본의 초등학교 새 수학 교육과정의 방향과 내용 박영배
  8. 小學校 敎育課程 の 基? の 改善 いついて 敎育課程沈議會
  9. 新しし, 敎育課程と 學習活動 の ?際(算數) 吉川成夫
  10. 小學校 學習指導 要領 解說(算數編) 文部省
  11. 全國 數學敎育學會誌 v.4 創造性 を 數學的 間題 タイプに 關する 硏究 小山正孝
  12. 算數改訂事項 の 解說, 新しぃ 小島宏
  13. 算數敎育 の 理論 と ?際 數學敎育硏究會
  14. 新算數指導議?(評價) 伊藤一郞
  15. 算數的 活動 全國算數授業硏究會
  16. 算數 數學敎育に おける 構成的 ァプロ-チの 硏究 中原忠男
  17. 算數 の 新しぃ 學習 づくり 中原忠男
  18. 21世紀 の 算數敎育 を 切り開く 算數的 活動 の 硏究, 新しぃ 算數硏究 中原忠男
  19. 21世紀を ?望 した 我が國の 敎育の 在り方に ついて 中央敎育審義會
  20. 小學校 敎育課程議?(算數) 淸水靜海