철도 노반재로서의 수경성 입도 조정 고로슬래그(HMS-25)의 적용성 평가

Evaluation of Applicability of HMS-25 as the Railroad Roadbed Material

  • 황선근 (한국철도기술연구원, 시설전기연구본부 철도노반방재연구팀) ;
  • 이성혁 (한국철도기술연구원, 시설전기연구본부 철도노반방재연구팀) ;
  • 이시한 (한국철도기술연구원, 시설전기연구본부 철도노반방재연구팀) ;
  • 최찬용 (한국철도기술연구원, 시설전기연구본부 철도노반방재연구팀)
  • 발행 : 2000.02.01

초록

본 연구에서는 선철의 제조과정에서 부산물로 발생되는 수경성 입도조정 고로 슬래그(이하HMS-25라 함)의 철도 노반재로서의 적용성 및 성능평가 검토를 하였다. 실험은 기본물성 측정을 위한실내시험, 일축압축강도시험 및 정ㆍ동적 특성분석을 위한 모형토조실험 및 공진주/비틂 전단시험을 실시하였다. HMS-25의 일축압축강도시험 결과, 수경성에 의한 강도 증진 효과를 확인하였다. 토조시헌에서는 HMS-25를 이용하여 조성한 노반이 흙노반에 비해 지지력 및 침하량측면에서 효과적인 것으로 나타났다. 공진주/비틂전단시험에서는 전단탄성계수는 구속압의 0.5 제곱으로 증가하였으며, 재령에 따라 증가하는 경향을 보였다.

The applicability and performance of HMS-25 as the railroad roadbed materials were evaluated through the model and laboratory tests. The uniaxial compression test of HMS-25, model soil box test, and combined resonant column and torsional shear test were performed for static and dynamic analysis of railroad roadbed. The uniaxial compression test result of HMS-25 shows steady increase in strength due to hardening chemical reaction between HMS-25 and water. The result of model soil box test reveals that railroad roadbed of HMS-25 is better than that of soil in several aspects such as bearing capacity and settlement. The combined resonant column and torsional that shear test result indicates that shear modulus of HMS-25 increases with the power of 0.5 to the confining pressure and that shear modulus increases with the increase of curing period.

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