Journal of the Korea Society of Computer and Information (한국컴퓨터정보학회논문지)
- Volume 5 Issue 3
- /
- Pages.183-191
- /
- 2000
- /
- 1598-849X(pISSN)
- /
- 2383-9945(eISSN)
A Study on the Application of Information Technology in Quality Management
품질경영에 있어서 정보기술 활용에 관한 연구
Abstract
The Korean manufacturing companies have endeavored to reinforce the competitive power and improve the productivity in the managerial environment that rapidly changes. Enterprises should not only carry out business management activities strategically but also recognize the importance on the strategic use of information technology in order to overcome competition and survive under the situation of such keen competition as nowadays. Quality Management(QM) starts from the fact that all the members of an organization to understand and satisfy customers' needs. Therefore, the main purpose of QM lies in the satisfaction of customers' needs, systematic cooperation among departments and the improvement of total business processes. This study was derived from the literature review in relation to improvement of QM. In conclusion. the proper use of Information Technology will significantly increase the performance of QM activities in a company.
오늘날 고도정보화사회에서는 기업에서 발생하는 모든 자료를 효과적으로 처리한 정보를 사용자에게 제공하기 위해서는 정보기술을 어떻게 활용하는가가 중요해진다. 기업에서 품질경영의 활성화는 다양한 정보를 조직의 모든 분야에서 공유하고 개개인의 능력을 발휘할 수 있는 환경을 만듦으로써 가능해진다. 따라서 기업들은 정보화 및 고객의 요구에 보다 신속히 대응하고자 정보기술의 관리 및 활용에 역점을 두고 있고, 업무프로세스와 통합되어 운영될 때 그 가치를 극대화할 수 있으며, 궁극적으로 경영성과에 기여함으로써 품질경영(QM : Quality Management)에 도달하는데 그 의의가 있다.
Keywords