농협 가공식품의 유통경로 체계화를 위한 판매대행센타 설립에 관한 사례

Case of the Channel Restructuring for the Processed Agri-Products of National Agricultural Cooperative Federation

  • 김상용 (카이스트 테크노경영대학원) ;
  • 유창조 (동국대학교 경영학부) ;
  • 김세나 (카이스트 테크노경영대학원) ;
  • 최진표 (동국대학교 경영학과)
  • 발행 : 2000.08.01

초록

농협 중앙회 소속 조합단위들은 지역 농산물의 수매량을 늘리기 위한 목적으로 가공공장을 설립하였으나, 각 공장들이 개별조직의 개념으로 운영되어 영세성을 면하지 못하고 있고, 일반 기업체의 제품과의 경쟁력이 점점 상실되는 상황에 처해 있다. 이러한 상황에서 농협 중앙회는 농판매대행센타의 설립의 추진을 통하여 농협 조합단위에서 운영하고 있는 가공공장들의 판매체계를 간소화하고 유통경로의 체계화를 추진하고 있다. 본 보고서에서는 농협 중앙회가 판매 대행센타의 설립을 추진하게 된 배경 및 추진 단계를 소개하고 판매대행센타의 설립 추진시 예상되는 문제점 및 해결방안을 점검하였다. 특히 농협은 비영리단체이기 때문에 일반 기업과는 다른 여러 가지 조직적인 문제점을 안고있는데, 비영리단체에서도 마케팅 개념에 입각한 판매체계 및 유통경로의 체계화 추진이 가능함을 잘 보여주고 있다.

Throughout the nation, each local Agricultural Cooperative (AC) has built its own agri-products processing factory in order to provide the steady demand source for the locally produced agri-products. However, each factory of AC has performed poorly with no competitive advantages against the national brands of private companies. Thus, from the perspective of the National Agricultural Cooperative Federation (NACF), the current situation of unorganized and inefficient management of the factories under the control of each local AC needs to be improved. In this case analysis, we introduce the problems of the AC factories and discuss the NACF's approach to solve the problems. In particular, given that AC as well as NACF are the non-profit organizations, it is worthwhile to fay special attention to the process of restructuring the system of distribution channels for the processed agri-products with the concept of marketing.

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