A Study on the Knowledge Management Information for E-business

  • Jung, Yong-Sik (Department of Industrial & Systems Engineering, Kwandong University)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

Many companies use models or knowledge management information that suit the industrial epoch. Far from benefiting these organizations, these outdated models seriously undermine their information strategies. This paper examines the key assumptions of any information strategy and demonstrates why they should be considered afresh. Based on this discussion, we proposes a new perspective on knowledge management and suggests how managers can effectively deploy it in the new world of E-business.

오늘날 기업경영의 새로운 패러다임으로 전개되고 있는 E-비즈니스의 중요성은 그 어느 때보다 높다. 따라서 많은 기업들은 새로운 산업시대에 적합한 지식경영정보의 새로운 모델들을 사용하고 있다. 만약 이러한 시대에 뒤떨어진 모델은 기업의 이윤창출은 물론 정보화 시대의 전략구축에 중대한 악영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 모든 지식경영의 정보전략에 대한 정확한 핵심을 고찰하고 왜 이것들을 새롭게 고려하여야 하는가를 시도한다. 그리고 이것을 바탕으로 지식경영정보의 새로운 전망을 제안하고 경영자가 E-비즈니스의 새로운 세계에 이것을 효율적으로 전개할 수 있는 방안을 논하고자 한다.

Keywords