Journal of Korea Society of Industrial Information Systems (한국산업정보학회논문지)
- Volume 5 Issue 3
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- Pages.30-37
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- 2000
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- 1229-3741(pISSN)
MS/OR EDUCATIONAL SOFTWARE PACKAGES: ARE THEY EFFECTIVE TUTORING PROGRAMS\ulcorner
- Kim, Eyong-B (Marketing/Management Dept. Barney School of Business University of Hartford) ;
- Sangjin Yoo (Department of MIS. Keimyung University)
- Published : 2000.09.01
Abstract
Management science/operations research (MS/OR) educational software packages are widely used at the present time. Those software packages are expected to help students understand MS/OR techniques better. However, MS/OR educational software packages are often used as computational tools to obtain model solutions efficiently rather than as the tutoring software packages. Several possible reasons for the lack of effective tutoring capacity in MS/OR educational software packages are identified in this paper. The authors believe that the deficiency of tutoring capacity in those software is mainly due to technological limitations (computers and artificial intelligence) and the MS/OR professionals' perception about those software packages. Given technological limitations, feasible design and development approaches are provided to improve the tutoring effectiveness of MS/OR educational software packages.
오늘날 대단히 많은 MS/OR 교육용 소프트웨어 패키지들이 널리 이용되고 있다. 이들 패키지들은 모두 학생들이 MS/OR 기법들을 보다 효과적으로 이해하는데 도움이 될 것이라 기대되고 있으나 때로는 이들 패키지들이 MS/OR 기법들을 가르치는데 사용되기보다는 구축된 MS/OR 모형의 해(Solution)를 보다 효율적으로 구하기 위한 도구로 사용되는 경우가 많다. 본 연구는 이러한 MS/OR 소프트웨어 패키지들이 효과적인 교육용 도구로 사용되지 못하는 이유들을 찾아내 보려 시도되었으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째 기술적인 한계, 둘째, MS/OR전문가들의 소프트웨어 패키지에 대한 인식부족이다.
Keywords