A New Strategy for Industrial Promotion of Korea's Performing Arts

우리 나라 공연예술의 산업적 진흥 방안

  • Published : 2000.03.01

Abstract

The propose of this paper is to present a new strategy for industrial promotion of Korea's performing arts. On the basis of the existing researches into the industrialized countries, it will be selected the economic characteristics of the performing arts industry, and be issued the policy directions of the industrial promotion of the performing arts sector. To derive a new strategy for industrial promotion of Korea's performing arts, we will consider the production, circulation, and consumption aspects of the performing arts sector, and will propose the systemization of the performing arts associated data base, and the proper division of the roles between the state and the private sector.

이 논문에서는 우리 나라의 공연예술부문을 산업적으로 진흥시키기 위한 정책과제를 제시한다. 선진국의 연구 결과에 입각하여 공연예술의 산업적 특성을 파악하고, 선진제국의 공연예술을 진흥시키기 위한 정책 방향을 추출한다. 우리 나라의 공연예술을 산업적으로 진흥시키기 위한 과제와 해결 방안을 생산, 유통, 소비, 데이터 베이스의 구축, 정부와 민간의 역할 분담 등으로 나누어 제시한다.

Keywords