Idea Exploration for Product Innovation based on Product-User Interaction Analysis

제품과 사용자의 인터렉션 분석을 통한 제품개선 아이디어 탐색

  • 박정순 (울산대학교 디자인대학 정보디자인학과)
  • Published : 2000.08.01

Abstract

Human has been living in the relation with diverse artifacts ranging from simple tools to complex systems. The relation is an interaction between user and product with input and output process to achieve a certain goals. Natural inter-connection is very important to this interaction. The visualized operation and the dear feedback of product play a critical role in making input and output distinct at both sides. So product innovation means removing mental and physical loads between product and user based on understanding and analyzing interaction. This study proposes the interaction grid as a framework to visualize the interaction. The interaction grid is the format to describe the input and output process between user and product. Modeling and analysis of interaction is based on the interaction grid. Finally, this study discusses the idea exploration method for product innovation with interaction grid, and develops prototype of interaction analysis system for supporting idea exploration.

인간은 항상 단순한 도구에서 복잡한 시스템에 이르기까지 수많은 물건과 관계를 맺으면서 생활하고. 있다. 여기에서 관계란 인간과 물건 사이에 이루어지는 상호작용으로 이러한 상호작용은 곧 사용자의 어떤 목적 달성을 위해 이루어지는 사용자와 제품 사이의 입출력과정으로 볼 수 있다. 이런 쌍방향적인 교류관계에서 중요한 것은 사용자 측면에서의 입력과 출력 그리고 제품 측면에서의 입력과 출력을 아무 문제없이 이어주는 것으로 비시각적인 제품의 조작과 반응사이의 관계를 좀 더 시각화하고 그 대응관계를 명료화하는 것이다. 따라서 이런 유형의 제품에서 제품개선의 의미는 무엇보다도 사용자와 제품간의 상호작용을 이해하고 분석하여 그 사이에 존재하는 물리적, 인지적 부하를 제거함으로서 사용자와 제품이 서로 무리없이 접근할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구에서는 인간의 행동모형에 대한 고찰을 바탕으로 제품과 사용자와 상호작용을 시각화할 수 있는 틀을 만들고 이러한 틀을 이용하여 그 관계를 모델링하고 분석함으로서 인간중심의 제품개선을 위한 아이디어를 얻을 수 있는 방법을 논하였다.

Keywords