A Study on the Product Design Education for Introduction of Design Concept

제품디자인 개념도입을 위한 교육내용에 관한 연구

  • 도화용 (세명대학교 산업디자인학과)
  • Published : 2000.11.01

Abstract

The present age is requested designer to be a generalist. The educational methods of university is changing over from intention of the technical education which is one of the traditional education methods to intention of a talented man with multiple knowledge. Also, the universities are establishing special curricular for cultivating men of ability. Many of an employer want to engage not only the specialist as the talented men in their own major field, but the generalist as the multiple knowledge in several field. Designer should have both a good stock of knowledge and personality. Also design should be able to easy access to all as a generalist instead of an obstinate streak as a monopoly of their specialist. This study was focused on development of basic research for understanding about design to generalist. It is purposed to suggest a research for a new recognition of design.

현대는 Generalist를 요구하는 시대이다. 이제는 대학의 교육도 발빠르게 종전의 전통적인 전문교육 지향의 형태에서 다방면으로 재능을 겸비한 인재양성을 목표로 방향전환을 하여 각기 특색 있는 교육을 위하여 새로운 교과목개발에 박차를 가하고 있다. 사용자측은 전공에 있어서는 보다 능력 있는 Specialist를 요구하면서도 한편으로는 여러 가지 재능과 지식을 갖춘 인재를 원하는 이율배반적인 사고를 가졌다 하더라도 그것을 탓하기에 앞서 자신을 계발하고 사용자가 원하는 유능한 인재로서의 자질을 갖추도록 하여야 할 것이다. 따라서 이제 $\ulcorner$디자인$\lrcorner$관련자들도 전공자들의 전유물로서의 영역으로만이 고집할 것이 아니라 비전공자들에게도 접근을 쉽게 할 수 있는 기회를 제공하여 Generalist로서의 면모를 갖추는 데에 일조를 하여야 한다고 생각한다. 본 내용은 대학교의 교양과목으로서 비전공자들에게 보다 디자인을 이해하고 올바른 지식을 심어 주고자 하는 것에 초점을 맞춰 디자인 교육을 위한 자료로서 개발${\cdot}$활용하고자 한다.

Keywords