Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 13 Issue 2
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- Pages.87-94
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- 2000
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
American Industry and the Rising of Industrial Design Profession
미국 산업의 발전과 산업디자인의 형성
Abstract
The industrial design in American sense has never been the design movement for socio -cultural change, nor the organized plan for man-made environment. It has been an efficient tool to modify machine and gadgetry into dream products for American people, and at best, to express its futuristic images. In fact, its real function is to expand sales volume and contribute manufacturers profit. The potential market of mass consumption has been led by the technological achievement from the parts changability to automatic assembly line has been combining with industrial design function. Industrial designers in this nation have grown under the circumstance and become design stars of the 20th century.
미국에 있어 산업디자인은 조형운동을 통한 사회문화 적 개혁도 아니었고, 정연한 미래지향적 인공세계의 설계도 아니었다. 디자인은 기계와 도구를 대중에게 친숙한 모습으로 다듬고 한편으로는 제품 안에 담긴 기술적 혁신의 내용을 미래지향적 이미지로 표현하는 수단이었으며, 궁극적으로는 판매증진에 이바지하는 것이었다. 19세기부터 확립된 부품호환과 표준화는 20세기 초 자동화에 기초한 소비제품의 대량생산 시스템에 디자인이 더해지면서 잠재시장의 규모는 극적으로 성장하는 모습이었다. 헨리 포드가 먼저 자동화 일관 생산으로 대량생산과 소비의 길을 열었다면, 알프레드 슬론(A. Sloan)은 미국 자동차 산업에 스타일링의 규범을 세웠다고 할 수 있다. 미국의 스타일리스트들은 20년대 이후 여러 대기업에 고용되어 대중들의 선망의 대상인 꿈의 기기(dream machines)들을 창조해냈다. 미국의 디자인은 이와 같은 사회적, 산업적 특성을 기반으로 성장 발전하였다.