A Study on the Educational Programs for Experimental Typography

실험 타이포그래피의 교육 프로그램 연구

  • 원유홍 (상명대학교 디자인대학 시각디자인학과)
  • Published : 2000.05.01

Abstract

Typography is the field be needed the most emotional and potential originality in the visual designers works. The design process introduced by aesthetic results is depended on a designers sensibility and originality. Accordingly this study includes more detail suggestions for mental switchover and developing whole area of sense and its education which make more sincere and easy communication of sentences in typographic and messages, removing fixed ideas, that are, prejudice and preconception, is one of big problems in making originality through the educational programs for experimental typography approaching with a new vision. Today, the change of typographic environment carried the substance and effectiveness of traditional typography be suspected and new ways are growing fast to escape from these traditional value. This study introduces some education programs such as Typortrait, Typeface, Typographic Essay, Kinetic Typography to realize the experimental typography to meet a new stream and social needs under the situation of exoplosive change and harmony fairly with proposition of coexisting of inspiration and technology, and finally expected to develop and promote typography experiment newly and to make educational section understand and confirm them.

타이포그래피는 시각디자이너가 관여하는 분야 중에서 가장 감성적이며 잠재적 창조력이 발휘되는 영역이다. 심미적 결과를 도출하는 디자인 과정은 디자이너의 감수성과 창의성에 따라 그 결과가 크게 다르게 나타난다. 따라서 본 논문은 새로운 관점에서 접근하는 실험 타이포그래피의 교육 프로그램을 통해 창의성 발휘에 큰 걸림돌 격인 고정관념 즉, 편견과 선입견을 제거하고 타이포그래피의 문맥과 메시지 전달에 충실 할 수 있는 사고의 전환과 전반적 감각을 개발하고 교육하는 구체적 방안을 제시한다. 오늘날은 타이포그래피의 환경 변화로 인해 전통적 타이포그래피의 본질과 효용성이 의심받게 되었으며 이러한 전승적 가치로부터 새로운 탈출을 모색하려는 움직임이 활발히 전개되고 있다. 본 논문은 영감과 테크놀러지의 공존이라는 대명제 아래 가히 폭발적 변신과 융화가 일어난 상황에서 새로운 경향과 사회적 요구에 부응할 수 있는 실험 타이포그래피를 현실화할 몇 가지 교육 프로그램으로 Typeface, Typortrait, 타이포그래피 에세이, 키네틱 타이포그래피를 소개하며 이를 계기로 타이포그래피 실험의 새로운 진전과 교육계의 이해 확산을 기대한다.

Keywords