An Application on Modeling and Image Design of MEVs using Human Sensibility

소형 전기자동차의 감성 이미지 도출 및 모델링에의 적용

  • 강재철 (동아대학교 공과대학 산업공학과) ;
  • 이수봉 (동아대학교 예술대학 산업디자인학과) ;
  • 이동춘 (동아대학교 공과대학 산업시스템공학과)
  • Published : 2000.05.01

Abstract

On the design or development of auto-vehicle, customer's images are strongly related to buying vehicles. I is importantly considered to review detailed specific properties of them. Product design includes functional quality, and aesthetics factors. among these, such as color sense, material of sense, and shape sense, the image of design feeling aesthetics has largely effect on the selling of products. From this point of view, it is not too much to say that the successful development of product is how design of it. The purpose of this study is to evaluate the sensibility of human needs, and apply it to the design of MEVs (Mini Electronic Vehicles).

자동차 특성에 대한 소비자의 감성을 자세하게 조사하여 자동차 설계 시에 적용시키는 것은 매우 중요하다. 제품 디자인에는 기능, 품질, 외형 등의 주요요인 들이 있으며, 그 중에서 외형에서 느껴지는 색감, 재질감, 형태감 등 소위 디자인 적 요인에 의한 이미지가 판매에 큰 영향을 주고 있다. 이러한 점에서 현대의 상품개발이 성공하기 위한 관건은 그 제품의 디자인에 있다고 해도 과언이 아닐 것이다. 그러므로 산업디자이너들은 소비자들이 제품을 실제 사용하는 데 관한 기능적인 문제와 연관지어 조형적인 측면을 고려하고 있다. 이와 같은 관점에서 본 연구의 목적은 소형 전기자동차의 외형을 디자인함에 있어서 인간의 니즈(Needs)를 객관적으로 감성 평가하여 구매자의 감성요구에 적합한 소형 전기자동차를 디자인하는데 두었다.

Keywords