The implementation of the search system by Human sensibility Ergonomics for customer shopping benefit based on Internet shopping mall

인터넷 쇼핑몰에서 고객 쇼핑편익을 위한 감성공학적 검색 System 구현

  • 오진희 (울산대학교 정보통신대학원 정보디자인학과) ;
  • 김돈한 (울산대학교 디자인대학 정보디자인학과)
  • Published : 2000.02.01

Abstract

This study is to implement the search system of human sensibility ergonomics in the internet shopping mall, which is a the electronic commerce in the contemporary as a shopping culture on the internet. Instead a category of business, an item, cost & size is using the keyword of a search in a existing shopping mall, the research is accomplished the center of system selecting products by the sensitivity feeling in products. The search system chooses the proper item and makes database with the sensible vocabulary for its image and then searches the item chosen by customers with keywords of the vocabulary after constructing web-server on the internet. This study - systematizes customers' sensible needs with more practical ways. - recognize the customers' sense on items and provides the applied technology conditions tor customers. - gives more opportunities of choice to customers on the internet shopping mall. - supplies various information and approaches to the customers' needs with practice.

본 연구는 인터넷상에서 쇼핑문화가 자리잡아 가고 있는 현실에서 전자상거래의 한 형태인 인터넷 쇼핑몰에서의 감성 공학적 검색시스템 구축에 있다. 기존 쇼핑몰에서 검색의 키워드로 사용하고 있는 업종, 품목, 가격, 크기 대신 제품에서 소비자가 느끼는 감성을 키워드를 통해 제품을 선택할 수 있는 시스템을 중심으로 연구가 이루어졌다. 감성공학적 검색시스템에서는 대상 제품을 선택하여 그 제품의 이미지가 가지고 감성을 어휘로 데이터베이스를 구축한 후, 인터넷상에 웹서버를 구축하여 쇼핑몰 상에서 소비자가 입력한 감성어휘를 키워드로 하여 제품을 검색하는 시스템이다. 따라서 본 연구에서는 명확하지 않은 소비자의 감성 니즈를 보다 실제적인 방향으로 체계화하고 소비자가 제품에서 가지는 감성을 파악하여 소비자 구매 의사 결정 과정에 영향을 주는 고객중심의 응용기술 환경을 제공하고, 인터넷 쇼핑몰에서 소비자에게 제품 선택 기회와 선택 폭을 확대하고, 제품에 대한 정보를 다양하게 제공하여 소비자 니즈에 실제적인 방향으로 접근하고자 했다.

Keywords