초록
용접이음재에서는 용착금속, 열영항부 및 모재가 열사이클 및 조직의 변화에 의하여 각종 기계적 성질의 차이가 있으며, 특히 부식환경에서는 이들의 영향이 현저하게 나타나는 경우가 많다. 또 용접이음재의 피로강도는 이음형식, 용접금속 및 열영향부의 특성, 사용환경과 응력의 종류에 따라 변화한다. 따라서 본 연구에서는 현재 선박 및 해양구조물의 건조에 많이 채용되고 있는 TMCP 강재의 $CO_2$ 가스 용접이음재의 열영향부에 대한 대기중 및 부식환경중에서의 회전굽힘피로시험을 실시하여 피로균열의 발생 및 성장거동을 조사 검토하였다. 또한 대기중의 피로강도와 부식환경중의 피로강도를 비교함으로써 부식효과 및 응력집중효과 등을 고려한 용접이음재의 부식환경중에서의 피로강도 평가법 및 피로강도 설계곡선을 검토하였다.
TMCP steel has been widely used to construct ships and offshore structures. When it comes to ship and offshore structures, corrosion fatigue damages caused by sea water and fatigue occurred by wave-induced forces usually go on occurring simultaneously. So the fatigue life in corrosion environment is decreased markedly in comparison with that in air. The fatigue crack in corrosion easily initiates on welded joints of structure like as the fatigue crack in air. Therefore it is very important to study the fatigue properties of those of their welded joints as well as steel plates. In this study, rotary bending fatigue tests have been performed to investigate fatigue crack initiation and behavior of fatigue crack growth on CO2 gas weld HAZ of TMCP steel. The fatigue test used the specimens with various stress concentration factors in air and 3% NaCl solution