초록
본 연구에서는 통신망 노드에서의 큐잉 노드에서의 큐잉 지연 성능 보장을 위한 스케쥴링 알고리즘을 제안하였다. GPS (Generalized Processor Sharing) 개념을 확장하여 트래픽 클래스 단위의 서비스 커브를 정의하고 정의된 서비스 커브들 간의 관계를 규정짓는 시스템 방정식을 유도하였다 이러한 시스템 방정식을 기반으로 GPS 서버에서 정의 되는 세션별 가중치 값을 요구된 지연 성능과 트래픽 파라미터를 사용하여 구하였다 이와같이 유도된 가중치 값을 적용하여 GPS 알고리즘의 변형인 소위 '대역할당 알고리즘'을 소개하였다 유도된 시스템 방정식은 대역할당 알고리즘이 구현되는 서버 동작의 구체적 모델링이다 또한 대역할당 알고리즘에 수반되는 호 수락 제어조건도 도출 함으로써 수용된 모든세션들의 결정적 지연성능품질이 보장될수 있도록 하였다 가중치 값은 고정된 값이 아니고 망 노드의 상태에 따라 역동적으로 튜닝 되도록 정의되었으며 이로써 대역폭 사용의 사용의 효율성이 중대되는 특성을 갖는다.
We propose a scheduling algorithm, Bandwidth Allocation Scheme (BAS), that guarantees bounded delay in a switching node. It is based on the notion of the GPS (Generalized Processor Sharing) mechanism, which has clarified the concept of fair queueing with a fluid-flow hypothesis of traffic modeling. The main objective of this paper is to determine the session-level weights that define the GPS sewer. The way of introducing and derivation of the so-called system equation' implies the approach we take. With multiple classes of traffic, we define a set of service curves:one for each class. Constrained to the required profiles of individual service curves for delay satisfaction, the sets of weights are determined as a function of both the delay requirements and the traffic parameters. The schedulability test conditions, which are necessary to implement the call admission control, are also derived to ensure the proposed bandwidth allocation scheme' be able to support delay guarantees for all accepted classes of traffic. It is noticeable that the values of weights are tunable rather than fixed in accordance with the varying system status. This feature of adaptability is beneficial towards the enhanced efficiency of bandwidth sharing.