Abstract
This study is an attempt to analyze the individual merit of the INSTRAT model, which forms a cognitive process paradigm, and that of the Big6 model, which involves a functional approach, as tools for enhancing human information activities and aptitude. The former was examined through logical interpretations, while the latter was deduced from interviews using the Micro-Moment Time-Line method, a key methodology used in the Sense-Making Approaches. Results indicate that the application of the INSTRAT model is suitable for developing information systems that can assist users in the stage of defining information needs and search strategies, and that the application of the Big6 model is appropriate in information literacy education or information aptitude training. Of particular significance is the fact that the study proves for the first time that human information problem-solving behavior indeed follows the process delineated in the Big6 model.
본 연구에서는 문제 극복에 관한 인지 과정 모형인 INSTRAT 모형과 기능적 접근 모형인 Big6 모형을 대상으로 이 모형을 인간의 정보활동 또는 정보능력 개발학습에 적용시킬 경우 그 적합성에 대한 분석을 하였다. INSTRAT 모형은 논리적 해석을 통해 그 적합성을 분석하였으며, Big6 모형의 적합성은 Sense-Making 방법중의 하나인 Micro-moment Time-line 기법을 사용한 면답조사를 토대로 분석하였다. 분석결과 INSTRAT 모형은 정보행위시 도움을 요구하는 단계적 상황에 유효한 정보시스템 개발에 적합한 것으로 평가되며, Big6모형은 정보화 교육 또는 정보능력 개발학습에 사용하기에 적합한 것으로 평가되었다. 특히 본 연구는 정보문제 해결과 관련된 인간의 행동은 Big6 과정을 거친다는 사실을 처음으로 입증하였다.