DSRC(Dedicated Short Range Communication) Physical Layer 성능 분석

Performance Analysis of DSRC(Dedicated Short Range Communication) Physical Layer

  • 정재승 (한국항공대학교 항공통신정보공학과) ;
  • 이병섭 (한국항공대학교 항공통신정보공학과) ;
  • 오현서 (한국전자통신연구원(ETRI)) ;
  • 임춘식 (한국전자통신연구원(ETRI))
  • 발행 : 2000.02.01

초록

본 논문은 ISO TC-204 WG-15에서 표준화를 다루고 있는 DSRC 물리 계층에서의 성능 분석 및 향상에 관해 다루었다 .. DSRC는 노변(RSU)←차량(OBE)간 거리가 100m 이하인 단거리 무선통신이며, 값싸고 저렴한 변조기 술이 요구되는데, 국내에서는 PSK. FSK. ASK 중에서 ASK가 표준 변조 방식으로 시스템이 개발되고 있다 본 논문은 개발 초기 단계에 있는 DSRC 물리계층 시스템의 라이시안 페이딩 채널하의 변조 방식별 성능 분석을 통하여 ASK 방식의 타당성 및 성능 한계성을 검증하고 아울러 성능향상을 위한 등화기 및 안테나 다이버시티 기법을 제시하고 이에 따른 성능 향상 효과를 시율레이션을 통하여 보여준다.

This paper treats performance analysis and improvement of DSRC physical layer which is discussed for standardization at the ISO TC-204 WG-15. DSRC is a short range wireless communication for which distance is less than 100m between RSU and O BE, since DSRC requires cheap and simple modulation technique, ASK is being developed as standard modulation system among PSK, FSK and ASK in our country. This paper analyzes the performance of DSRC physical layer system which is at the first stage of development under Rician fading channel, more sepcifically, the validity of the system and the performance limitations are shown. Both equalizer and antenna diversity techniques are simulated to improve the ASK system performance.

키워드

참고문헌

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