Analysis of Character Superiority Effects of Korean characters using Interactive Activation Model

상호활성화모형을 이용한 한글에서의 글자우월효과 특성 분석

  • 박창수 (포항공과대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 방승양 (포항공과대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

Originally the Interactive Activation Model(IAM) was developed to explain World Superiority Effect(WSE) in the English words. It is known that there is a similar phenomena in Korean characters. In other words people perceive a grapheme better when it is presented as a component of a character than when it is presented alone. We modified the original IAM to explain the Character Superiority Effect(CSE) for Korean characters. However it is also reported that the degree of CSE for Korean characters varies depending on the type of the character. Especially a component between components was reported to be hard to perceive even though it is in a context. It was supposed that this special phenomenon exists for CSE of Korean characters because Korean character is a two-dimensional composition of components(graphemes). And we could explain this phenomenon by introducing weights for the input stimulus which are calculated by taking into account the two-dimensional shape of the character.

상호활성화모형은 원래 영어의 단어우월효과를 설명하기 위해서 개발되었다. 한글에서도 영어에서의 단어우월효과와 비슷한 현상이 존재함이 알려져 있다. 즉, 한글의 자소가 글자의 한 구성요소로 나타났을때가 자소 단독으로 나타났을 때보다 더 잘 인식된다는 것이다. 우리의 한글에서의 글자우월효과를 설명하기 위해서 기존의 상호활성화모형을 수정하였다. 그러나 한글에서의 글자우월효과는 글자의 유형에 따라 그 정도가 다양하게 나타난다는 사실이 보고된 바 있다. 특히 글자내에서 한 자소가 다른 자소들 사이에 둘러 쌓여 있을 때는 해당 자소가 글자의 맥락에 있다고 하더라도 인지하기 어렵다는 사실이 알려져 있다. 한글의 경우, 글자가 각 구성요소(자소)의 이차원적 구성이기 때문에 이런 특이한 현상이 발생한다고 추측해 볼 수 있다. 우리는 글자의 이차원적 형태에 중점을 두어 계산되어진 입력 자극의 가중치를 기존의 상호활성화모형에 도입하여 이러한 현상을 설명할 수 있었다.

Keywords

References

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