A Scalable Networked Virtual Reality System

확장성을 고려한 네트워크형 가상현실 시스템

  • 오세웅 (정회원, 동명정보대학교 정보공학부)
  • Published : 2000.04.01

Abstract

Introduction of motion video including live video into network virtual reality systems makes virtual spaces more attractive. To handle live video in networked virtual reality s)'stems based on VRML, the scalability of networked virtual reality systems becomes very important on the internet where the performance of the network and the end systems varies dynamically. In this paper, a new quality control algorithm suitable for scalable networked virtual reality systems with live video capability is proposed. Our approach is to introduce the notion of the importance of presence (IoP) which represents the importance of objects in virtual spaces. According to IoPs, the degree of the deterioration of each object presentation will be determined in case of the starvation of system resources.

네트워크를 이용한 가상현실에 실시간 동영상이 도입되면서 가상공간은 더욱 현실감이 있게 되었다. 그러나 인터넷과 같이 자원을 예약할 수 없는 네트워크를 이용하여 가상현실을 제공하는 시스템에서 실시간 동영상을 처리하기 위해서 시스템의 확장성(scalability)을 고려하는 것은 중요하다. 본 논문에서는 실시간 동영상을 처리하는 가상현실 시스템을 위한 가상공간의 품질조정 방법을 제안하여 확장성을 고려한 네트워크형 가사연실 시스템을 설계 및 구현을 한다. 제안한 방법은 가상공간의 각 객체들의 중요도를 나타내는 IoP(Importance of Presence)를 제안하고, 가상현실 시스템에 과부하가 발생하면 제안된 IoP를 토대로 객체들의 품질을 제어함으로써 시스템의 확장성을 제공한다.

Keywords