초록
소프트웨어 개발 기술이 발전함에 따라 객체지향 CASE(Computer Aided Software Engineering)도구의 중요성이 점차 커지고 있다. 본 논문에서는 객체지향 CASE 도구인 OODesigner[15, 16]를 세가지 플랫폼에서 개발한 공정을 기술하고, 구현된 도구들의 설계 및 구현 결과 유사성을 기술하며, CASE 도구 개발을 위한 설계 및 구현 관점의 일반적인 구조를 제시한다. OODesigner는 초기에 OMT(Object Modeling Technique)를 지원하기 위한 목적으로 1994년부터 개발되기 시작하였으며, 1997년에 Unix 버전이 완성된 이후 UML(Unified Modeling Language)을 지원하는 Java 버전과 Windows 버전의 개발이 이루어졌다. CASE 도구 개발은 Model-View-Controller(MVC)패러다임을 적용하는 전형적인 예라고 볼 수 있으며 구현 결과 MVC 관점에서 세가지 버전들의 공통된 설계 패턴들을 얻을 수 있었다, 이러한 설계의 유사성들은 해당되는 설계 표기법을 지원하는 다양한 CASE 도구의 개발을 사용될 수 있다.
As software technology has made progress, object-oriented CASE tools have become more important. This paper presents the process and similarity in design and implementation of OODesigner, an object-oriented CASE tool, on three platfonns and outlines a kind of generic architecture for the design and the implementation of CASE tools. OODesigner is a tool that was initially developed to support OMT. An initial Unix version has been developed since 1994. In 1997, after the completion of the Unix version, we began developing a Java version and a Windows version supporting UML. The development of a CASE tool is a typical application of the Model-View-ControllerO'vIVC) paradigm. Thus, we obtained a common design pattern among the versions in the MVC point of views. This design similarity can be used to develop several kinds of CASE tools with the corresponding design notations.