A Comparative Study on Localization of Service Strategies

서비스 전략 현지화 국제비교 연구 -한국과 싱가포르에 진출한 외국인 투자 서비스 기업을 중심으로-

  • Nho, Jeon-Pyo (Department of Business Administration, Yonsei University)
  • 노전표 (연세대학교 경법대학 경영학과)
  • Published : 2000.07.31

Abstract

The purpose of this study is to compare the service strategies of foreign service firms between Singapore and Korea, relative to the country where their headquarters are located. Specifically this study investigates (1) how the service strategies are adaptively executed based on local circumstances, (2) to what extent the cultural and legal environments of the two countries are different, and (3) how the differences in the environments affect the adaptation of the service strategies. The findings of this study indicate that there exists the perceptual differences in the legal environments between Singapore and Korea, but no significant differences are found in the cultural environments. The differences in the legal environments, however, do not affect the adaptation of the service strategies. Interestingly enough, the foreign service firms in Singapore perceive less sensitively the need for adapting service strategies. But the foreign service firms in Korea perceive more sensitively the need for the adaptation.

본 연구에서는 한국과 싱가포르에 진출한 미국, 일본, 유럽 등의 서비스 관련 외국인 투자기업을 대상으로, 첫째 본사국에서의 서비스전략이 한국과 싱가포르에서는 어떻게 현지화되어 집행되는지를 파악하고, 둘째 본사국과 두 나라(한국, 싱가포르)간의 규제적 환경과 문화적 환경의 이질성이 존재하는지, 셋째, 이질성이 존재한다면 이들 이질성이 서비스전략의 차별적인 사용에 미치는 영향을 미치는지를 분석하였다. 본 연구의 가설 검증 결과 첫째, 싱가포르에 진출한 외국인 서비스기업이 지각하는 규제적 환경의 영향 정도는 한국에 진출한 외국인 서비스기업이 지각하는 정도보다 낮았고, 둘째, 싱가포르에 진출한 외국인 서비스기업들이 한극에 진출한 외국인 서비스기업들보다 문화적 환경에 영향을 덜 받는 것으로 나타났다. 그러나 한국과 싱가포르에 진출한 외국인 투자 서비스 기업간에 서비스 전략의 운용에 있어서는 유의적인 차이가 존재하지 않았다. 구체적으로 한국과 싱가포르에 진출한 외국인 투자 서비스 기업간에 규제적 환경의 이질성에 대해서는 서로 다르게 지각하는 반면 문화적 환경의 이질성에 대해서는 차이가 존재하지 않았다.

Keywords