초록
1. 연구목적 사상의학(四象醫學)에서는 사상인(四象人)의 생리(生理), 병리(病理)의 원인이 희노애락(喜怒哀樂)으로 표현되는 성정(性情)의 작용으로 설명되어진다. 따라서 동의수세보원에 나타나 있는 희노애락(喜怒哀樂)으로서의 성정(性情)과 중국 조선철학에서의 성정(性情)에 관한 연관성을 찾아보고자 하는 것이 연구 목적이다. 2. 연구방법 먼저 중국철학에서의 성정(性情)개념의 변천과 의미를 고찰하고 그 다음 조선철학에서 성정(性情) 개념을 중심으로 한 논변(論辯)인 사단칠정론과 정제두의 양명학에서의 성정(性情)에 대해 고찰하였고 마지막으로 동의수세보원에서의 성정(性情)의 개념을 조사하였다. 3. 연구결과 이제마가 동의수세보원에 중국과 조선철학에서의 성정(性情)을 모두 포괄하면서 자신의 독특한 사심신물적(事心身物的)인 사고체계를 나타낸 것을 알 수 있었다.
1. Purpose of study In Sasang Constitutional Medicine, human's physiology and pathology are caused by Sung-Jung that joy, anger, sorrow, and pleasure' expression. So, the purpose of this study is to investigate the correlation between Sung-Jung in and Sung-Jung in Chinese and Chosun's philosophy. 2. Method of study First, I made a thorough investigation into the meaning and change of Sung-Jung's concept in Chinese philosophy. Secondly, I did a study not only Sadanchiljung(四端七情) that the discussion is based on the concept of Sung-Jung in Chosun's philosophy but also it of Jeong Je-du (a scholar of the Wang Yang-ming school). Finally, I did a study Sung-Jung in 3. Result of study It is found that Lee je-ma formulated his peculiar system of thought (Sa-Sim-Sin-Mul) in, , coverd the concept of Sung-Jung in Chinese and Chosun's philosophy.