주제전문사서직의 일반전공교육에 관한 비교연구 : 주제전문사서, 학과제 학생, 학부제 학생

A Comparative Study on a General Culture concerning Subject Specialist Librarianship

  • 강미혜 (덕성여자대학교 문헌정보학과)
  • 발행 : 1999.03.01

초록

본 연구는 주제전문사서(그룹I)와 학과제학생(그룹II) 및 학부제학생(그룹III)이 주제전문사서직의 일반전공교육에 대해 어떤 인식도를 갖고 있으며 필요하게 생각하는 교육은 무엇인지를 조사${\cdot}$비교하는 것이다. 주제전문사서 105명과 학과제, 학부제학생 168명에게 질문지를 배포하여 분석한 연구결과는 다음과 같다. 1) 주제전문사서직에 대한 인식도는 세 그룹 모두가 중요하게 인식하고 있었고, 적합한 학력은 그룹I이 주제분야학사와 문헌정보학석사를 갖추는 것이었으며. 그룹II의 $15.3\%$와 그룹III의 $82.9\%$가 부전공/복수전공을 하는 것으로 나타났다. 2) 이상적인 전공이수학점은 그룹I과 그룹III은 37-45학점, 그룹II는 46-55학점으로 나타났다. 3) 주제전문사서직이 가장 필요로하는 일반전공지식은 세 그룹 모두 '컴퓨터'와 '영어'로 나타났다. 4) 문헌정보학의 교과목은 그룹I은 이론과목을, 그룹II와 III은 기술과목을 중요시하고 있었다. 5) 미래사서의 역할은 세 그룹 모두 정보자료의 소장과 더불어 정보접근방법을 중요하게 인식하는 것으로 나타났다.

The purpose of this research is to compare the opinions of three different groups - subject specialist librarians(group I) . students of department programs(group II) and students of college programs(group III) - as to whether these groups have a different way of thinking from each other concerning a general culture for subject specialist librarianship. Questionnaire are carried out for this research and the responses analyzed to draw a conclusion. Major findings are as follows: 1) The subject specialist librarianship to be important to all three groups and a desirable academic career of group I shows a tendency to have both B.A. degree in the subjet field and M.A. degree in library & information science, $15.3\%$ of group II and $82.9\%$ of group III appear to be belonging to either minor or double major programs, 2) the 37-45 major credits to be ideal to group I & III, and 46-55 group II, 3) a knowledge in 'Computer' and 'English' is mostly demanded to all three groups as the general culture for subject apecialist librarianship, 4) theoretical courses to be very important to group I and technical courses to group II & III, 5) the collection and access of library materials to be regarded to all three groups as an important role for future librarians.

키워드

참고문헌

  1. 사회과학연구 v.5 주제전문사서직에 관한 문헌연구: 대학도서관을 중심으로 강미혜
  2. 한국문헌정보학회지 v.30 no.2 한국 문헌정보학의 학부제 도입에 관한 연구 구본영
  3. 한국문헌정보학회지 v.32 no.2 문헌정보학에서의 인공지능과 전문가시스템 교육과정연구
  4. 한국 교육제도에 따른 주제전문사서 양성에 관한 연구 김달식
  5. 한국문헌정보학회지 v.31 no.2 문헌정보학의 교육방향에 관한 고찰 김명옥
  6. 도서관학논집 v.29 도서관학 교과과정의 변화 엄영애
  7. 도서관학논집 v.29 현단계 우리나라 대학도서관에서의 주제사서제 활용 방안 이용재
  8. 도서관문화 v.282 no.10 미래사서의 역할 최석두
  9. 문헌정보학 용어사전
  10. 한국도서관통계, 1997
  11. College and Research Libraries v.22 Reference Service in the Divisional Plan Library : Some Tentative Questions Brock, Clifton
  12. College and Research Libraries v.27 Subject Specialists in a University Library Byrd, Cecil K.
  13. Aslib Proceedings v.26 Subject Specialist Librarian in an Academic Library : His Role and Place Crossley, C. A.
  14. College and Research Libraries v.10 The Bibliographer Working in a Broad Area of Knowledge Fussler, Herman H.
  15. College and Research Libraries v.35 Reference-Bibliographers in the College Library Gration, Selby U.;Arthur P. Young
  16. Library Resources and Technical Services v.13 The Bibliographer in the Academic Library Haro, Robert P.
  17. New Library World v.73 The Subject Specialist in Polytechnic Libraries Holbrook, A.
  18. 도서관연구 v.5 새로운 사서들(The New Librarians) Pearson, Richard C.;T. D. Webb
  19. The Foundations of Education for Librarianship Shera, Jesse H.
  20. Academic Library : Essays in Honor of Guy R. Lyle Impact of the Subject Specialist Librarian on the Organization and Structure of the Academic Research Library Smith, E.;Evan I. Farber(ed.);R. Walling(ed.)
  21. 국회 도서관보 v.219 중화민국의 미래 주제전문사서에 대한 제언 Yang, Mei-hwa;이진상(역)