Fuel Consumption Estimation for Atmospheric Drag Using LEO Perturbation Analysis

섭동해석을 이용한 저궤도 위성의 대기저항 보정용 연료 소모량 예측

  • Jung, Do-Hee (Dept. of Aeronautical Eng., Hankuk Aviation University) ;
  • Song, Yong-Kyu (Dept. of Aero & Mechanical Eng., Hankuk Aviation University)
  • 정도희 (한국항공대학교 항공공학과) ;
  • 송용규 (한국항공대학교 항공기계공학과)
  • Received : 1999.11.09
  • Published : 1999.12.31

Abstract

In this work variations of orbital parameters are derived from the perturbation equations under Earth oblateness and atmospheric drag. A simple and effective scheme is proposed to compute the required delta v and fuel consumption to compensate for atmospheric drag. The scheme is applied to KOMPSAT example.

본 연구에서는 섭동가속도의 변화식으로 주어지는 궤도 섭동 방정식으로부터 지구 편원현상과 대기저항에 의해 기인하는 궤도요소들의 변화를 표현하고 궤도 일회전당 변화량을 근거로 하여 대기저항에 의한 속도 보정과 그에 필요한 연료소모량을 효과적으로 예측하는 방법을 제시하고 그 기법을 다목적위성 궤도해석에 적용한다.

Keywords