영상 기반의 실시간 교통 감시 시스템

Vision-based Real-time Traffic Surveillance System

  • 박세현 (慶北大學校 컴퓨터工學科) ;
  • 정기철 (慶北大學校 컴퓨터工學科) ;
  • 허준구 (慶北大學校 컴퓨터工學科) ;
  • 김항준 (慶北大學校 컴퓨터工學科)
  • Park, Se-Hyun (Dept. of Computer Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Jung, Kee-Chul (Dept. of Computer Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Hea, Jun-Koo (Dept. of Computer Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Hang-Joon (Dept. of Computer Engineering, Kyungpook National University)
  • 발행 : 1999.08.01

초록

본 논문에서는 영상에 기반한 실시간 교통 감시 시스템을 구현한다. 영상 기반의 교통 감시 시스템은 루프 감지기 등의 센서를 이용한 방법에 비해 비용과 설치, 유지, 보수 면에서의 장점으로 인하여 많이 연구되고 있다. 제안한 시스템은 인터넷상에서 FPA (Field Processing Agent)와 TSM (Traffic Surveillance Manager)으로 구성되며, FPA는 TSM에게 도로 영상과 차량의 속도, 도로 점유율과 같은 교통 정보를 제공한다. 차량의 평균 속도와 도로 점유율은, 도로색 영상과 연속된 입력 영상간의 샘플링 지점의 색상 차이 변화를 이용하여 추출한다. 제안한 방법은 근사적인 교통정보를 추출해 주며, 입력 영상 전체에 대한 처리 과정 없이 제한된 영역만을 처리하기 때문에, 실시간 감시 시스템을 구축하는데 용이하다.

This paper presents a vision-based real-time traffic surveillance system. Current research in machine vision applied to traffic is due to its potential for more powerful process, its flexibility and its lower cost. Our traffic surveillance system consists of FPA and TSM on the Internet. The FPA provides image data, vehicle speed and vehicle density for the TSM. Traffic parameters, the vehicle speed and density, are extracted over many frames using differences between the sampling points of a background image and those of incoming frames. The FPA works by just processing groups of pixels without any understanding of the image. Although this system has an accuracy limitation, it can be used in applications requiring an approximate vehicle density and vehicle speed in real-time.

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