The Perceptions of the Professors in Department of Science Education on the 6th High School Science Curriculum

제6차 고등학교 과학 교육과정에 대한 과학교육계 학과 교수들의 인식

  • Noh, Tae Hee (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Kwon, Hyeok Soon (Department of Chemistry Education, Seoul National University)
  • 노태희 (서울대학교 사범대학 화학교육과) ;
  • 권혁순 (서울대학교 사범대학 화학교육과)
  • Published : 19991200

Abstract

We examined how the professors in the department of science education perceived the 6th high school science curriculum. A nationwide survey was administered to obtain the responses from 70 professors of 8 educational colleges. Most professors thought that the 'objectives' and the 'contents' were proper, but the 'methods' and 'evaluations' were not proper, if considered educational facilities as well as 'teachers' ability to guide inquiry. Some professors also pointed out that the 'methods' described in the curriculum did not seem to be practical, that the contents were too much for high school science courses, that the integration of the contents in the general science was not enough, and that some concrete guides were needed because the items in the curriculum were too broad.

전국 8개 사범대학 과학교육계 학과 교수 70명을 대상으로 제6차 고등학교 과학과 교육과정의 적절성에 대한 인식을 설문으로 조사하였다. 대부분의 교수들은 제6차 교육과정의 '목표'와 '내용' 부분은 적절한 것으로 인식하고 있었으나, 교사의 탐구 지도 능력과 교육 여건을 고려할 때 '방법' 및 '평가' 부분은 적절하지 않다고 인식하고 있었다. 교육과정에 제시된 방법은 실행 가능성이 적고, 다루는 내용이 너무 많고, 공통과학의 경우 교과간 통합이 부족하며, 교육과정에 진술된 항목들이 포괄적이므로 구체적 지침이 필요하다고 지적하였다.

Keywords

References

  1. 교육과정탐구 이홍우
  2. 한국교육 v.10 no.2 곽병선
  3. 교육법전 교육법전편찬회
  4. 고등교육과정(l) 교육부
  5. 고등학교과학과교육과정 해설 교육부
  6. 과학교육 v.11 김동희
  7. 현행교육과정분석· 평가연구 윤병희;조영태;신범석;곽상만;허경철
  8. 교육과정의 편성 함수곤
  9. Contemporary Approaches to Program Evaluation Steele,S.M.
  10. 교육과정 및 교육평가 김대현;김석우
  11. 한국교육학회지 노태희;권혁순;김혜경;박승재
  12. School Science and Mathematics v.82 Hofstein, A.;Yager.R.E.
  13. 초·중·고등학교 교육과정(1964~1981);과학과 문교부
  14. Science in the National Curriculum Department of Education and Science
  15. 고등학교 교육 과학과 교육과정 해설 문교부
  16. Science Education v.I The Staus of Precollege Science,Mathematics and Social Science Education;1995-1975 Helgeson, S.L.;Blosser, P,E,Howe, R.W.
  17. Science/Technology/Society as Reform in Science Education Yager, R.E.(Ed.)