A Study of the Preferred Methods and Strategies of Science Learning in Middle School Students

중학교 학생의 과학 학습 방법 및 전략에 관한 연구

  • Kim, Hyo Jin (Kongreung Middle School) ;
  • Kim, Youn Kyoo (Department of Chemistry, Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Park, Hyun Ju (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education)
  • Published : 19991000

Abstract

The study investigated and analyzed the middle school student's science textbook learning methods and strategies. The Preferred Mehtod of Study (PMOS) and a clinical interview method were utilized. Results indicate that there is a meaningful and significant positive correlation between the number of times students read a chapter of the science textbook and their science grade point. Students do not tend to alter learning strategies dependent upon the subject matter studied, but easily alter stratgies dependent upon the types of the test. Most students could not construct "organiztional tools" such as a summary, a chart, a talbe, or a figure when they study textbook, but might pursure and prefer only one method when they choose their learning strategise. Very few students (less than 1%) among those queried consciously try to connect between prior knowledge and new concepts in the textbook. Even though students choose the textbook for learning science in the beginning, they prefer to stick to reference and exercise materials. Therefore, detailed and direct studise of the student's learning methods and strategies, as well as research on cognitive psychology and motivational psychology, are necessary in order to develop a new textbook with student-based learning materials. By understanding the student's konwledge level through investigation of his or her learning style, an effective science education program can be realized. Finally, the role of the textbook as a tezching/learning material can be maximized by investigating and understanding the student's learning method and strategy with emphasis on reciprocal action between textbooks.

본 연구에서는 중학생들의 과학 교재를 이용한 학습 방법 및 전략을 조사${\cdot}$분석하였다. 검사도구로 Preferred Method of Study(PMOS)를 사용하였고, 임상 면담법을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면, 학생들이 교과서 새 단원을 통독하는 횟수와 과학 점수간에는 유의미하고 긍정적인 상관관계가 있었으며, 주제의 유형보다는 시험의 유형에 따라 학습 방법 및 전략을 더 쉽게 바꾸는 경향이 있었다. 대부분의 학생들은 교과서를 학습할 때 좀처럼 요약, 도표, 그림 등과 같은 조직적인 도구를 활용하지 않았고, 한 가지의 학습 방법 및 전략을 선호${\cdot}$사용하였다. 또한 극소수의 학생(1%)만이 선행지식을 교과서 안의 새로운 개념과 연결시키려고 의식적인 노력을 기울였다. 그리고 학생들이 과학 교과를 공부할 때 우선적으로 활용하는 자료로 교과서를 선택하지만 직접적인 학습에 있어서는 참고서와 문제집을 신뢰${\cdot}$이용하는 것으로 조사되었다. 그러므로 학습재로서의 교과서 개발과 효과적인 과학 교육을 위하여, 학습자의 학습 방법 및 전략과 인지심리학, 동기심리학 등의 다양한 영역에 대한 구체적이고 직접적인 연구가 선행되어야 하며, 학생들의 인지 수준의 이해를 통한 교수와 더불어 학생들의 학습 양태(learning style), 학습 방법 및 전략(learning method and strategy)을 파악하여 능동적인 의미구성의 장으로서 교과서의 역활을 극대화시켜야 한다. 그리고 교과서 집필의 기초 자료로서 학생들의 교과서 활용 방안에 대한 다양한 관점의 연구 분석이 요구된다.

Keywords

References

  1. 한국과학교육학회지 v.12 no.2 구수정;최돈형
  2. 교과서 연구 v.14 권명광
  3. 교과교육 v.13 김동식
  4. 화학교육 v.24 no.5 노태희;전경문;최용남
  5. 교육과학사 박승재;조희형
  6. 우종옥;정완호;권재술;최병순;정진우;허명
  7. 한국과학교육학회지 v.12 no.2 우종옥;정완호;권재술;최병순;정진우;허명
  8. 교과서 연구 v.11 이돈희
  9. 교과서 연구 v.15 이돈희
  10. 교과서 연구 이혜영
  11. 생물교육 v.9 no.2 정완호
  12. 교과서 연구 v.21 정완호
  13. Journal of Educational Psychology v.84 no.3 Ames, C.
  14. Incorporating recent research on learning into the process of science curriculum development; Commissioned paper for the biological sciences curriculum study Anderson, C. W.
  15. Educational psychology: A cognitive view Ausubel, D. P.
  16. Critical questions and tentative answers for the school science curriculum. The Science curriculum-the report of the 1986 National Forum for School Science Champagne, A. B.;Horning, L. E.
  17. Journal of Educational Psychology v.76 no.6 Convington, M. V.;Omelich, C. L.
  18. Journal of Reading v.28 Carr, E, M.
  19. Reading: Trends and challenges Farr, R.
  20. Jorunal of Research in Science Teaching v.20 Finley, F. N.
  21. a different voice: Psychological theory and women's development Gilligan, C.
  22. the annual meeting of the National Assoceation for Research in Science Teaching A meta-analysis of learning science concepts from textual materials Horak, W. J.
  23. Reading, thinking, and writing: Results from the 1979-80 national assessment of reading and literature(Report no. 11-R-01) National Assessment of Education Progress
  24. A theory of education Novak, J. D.
  25. Learning how to learn Novak, J. D.;Gowin, D. B.
  26. Lerrers. Science v.223 Novak, J. D.;Ridley, D. R.
  27. Cognition and reading: An approach to instruction v.1 Rawson, H.;T.G. 28. Waller(Ed.);G. E. Mackinnon(Ed.)
  28. Journal of Reading v.28 Rodriguez, J. H.
  29. A survey of the independent learning strategies of university freshmen Simpson, M. L.
  30. Journal of Reading v.28 Simpson, M. L.
  31. Journal of Reading v.28 Smith, S. P.
  32. Journal of Reading v.27 Spiegel, D. L.;Wright, J. D.
  33. the Annual Meeting of the National Assiciation for Research in Science Teaching Elementary Textbooks versus the Child: Conflicting Percepttions of Biology Tull, Delena
  34. the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching A critical review of research related to learning from science textbooks Ulerick, S. L.
  35. Journal of Research in Science Teaching v.25 no.1 Wandersee, J. H.
  36. Journal of Research in Science Teaching v.22 Williams, R. L.;Yore, L. D.