Development of Web-Based Simulation Program Using the Randomwalk Theory

Randomwalk 이론을 이용한 Web 기반 동영상 프로그램의 개발

  • Kim, Sung Geun (Jechon-Dong Middle School) ;
  • Kim, Ju Rae (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Woo, Kyu Whan (Department of Chemistry Education, Seoul National University)
  • Published : 19990800

Abstract

In this study, the simulation program using the randomwalk model is developed. Generally, students in the chemistry class have some difficulties to understand the motion of atomic particles or molecules. And then, they have many mis-conceptions about the motion of molecules. This program expressed by the computer simulations using the randomwalk theory may help students to understand visually the process of molecular motion. This program can be used easily, because it is based on Web by application of JAVA languages. The program consists of two parts. One is 'Diffusion' program, expressing the process of molecular diffusion as a computer simulation. Another is 'Randomwalk' program, expressing the trajectory of molecular motion to help the students to follow the random motion virtually.

본 연구에서는 Randomwalk 이론을 이용하여 동영상 프로그램을 개발하였다. 보통 화학 교과는 원자, 분자와 같은 입자의 행동을 이해하는데 어려움이 많아 이에 관한 학생들의 오개념이 많이 나타나고 있다. Randomwalk 이론을 도입한 동영상으로 분자 운동을 표현한 본 프로그램은 실제 분자 운동의 과정을 제대로 이해하는데 도움을 줄 것이다. 본 연구에서는 특히 JAVA 언어를 사용하여 Web 상에 프로그램을 구현함으로써 누구나 쉽게 이용할 수 있게 하였다. 이들 프로그램은 두가지의 프로그램으로 짜여져 있다. 하나는'Diffusion' 프로그램이며, 입자의 확산 과정을 실제와 같이 동영상으로 구현되도록 하였다. 또 다른 하나는 'Randomwalk' 프로그램으로 입자의 운동 과정에 대한 궤적을 표현함으로써 분자 운동에 대한 분명한 이해를 가능하게 하였다.

Keywords

References

  1. 한국과학교육학회지 v.15 no.4 노태희;임희준;우규환
  2. 화학교육 v.23 no.1 노태희;전경문;김혜경
  3. 한국과학교육학회지 v.14 no.3 조정일;이현욱
  4. 서울대학교 석사학위논문 홍미영
  5. Journal of Research in Science Teaching v.31 no.2 A cross age study of the understanding of the understanding of five chemistry concepts Abraham, M. R.;Williamson, V. M.;Westbrook, S. L.
  6. Computers, curriculum, and whole-class instruction: Issues and Ideas Collis, B.
  7. Journal of Chemical Education v.64 no.8 Understanding the particulate nature of matter Gabel, D. L.;Samuel, K. V.;Hunn, D.
  8. Journal of Research in Science Teaching v.28 no.10 comparison of applied and theoretical knowledge of concepts based on the particulate nature of matter Haidar, A. H.;Abraham, M. R. A.
  9. Review of Educational Research v.61 no.2 Learning and Media Kozma, R. B.
  10. Physical Chemistry(3rd Ed.) J. H. Noggle
  11. Journal of Research in Science Teaching v.25 no.5 Understandings and misconceptions of biology concepts held by students attending small high schools and students attending large high schools Simpson, W. D.;Marek, E. A.
  12. Proceedings of the international seminar on misconceptions in science and mathematics Selected science misconceptions amongst some Nigerian school certificate students Soyibo, K.;H. Helm(ed.);J. D. Novak(ed.)
  13. Journal of Research in Science Teaching v.32 no.5 The effects of computer animation on the particulate mental models of college chemistry students Willimson, V. M.;Abaraham, M. R.