Preconceptions of Middle School Students Related to

화학 변화 개념에 대한 중학교 2학년 학생들의 선개념 조사 및 선개념 갈등상황 제시를 통한 개념변화 학습이론의 효과 분석

  • Paik, Seoung Hye (Department of Chemical Education, Korea National University of Education) ;
  • Kang, Dae Hun (Department of Chemical Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Hye Kyong (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Chae, Woo Ki (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
  • Kwon, Kyoon (Department of Psychology, Hallym University)
  • 백성혜 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 강대훈 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 김혜경 (서울대학교 화학교육과) ;
  • 최우기 (서울대학교 화학교육과) ;
  • 권균 (한림대학교 심리학과)
  • Published : 19990400

Abstract

Preconceptions of middle school students related to chemical change the students are surveyed. The students are divided into experimental group that are learned by concept change theory teaching model, and control group that are learned by traditional teaching method based on science textbooks. After the planned classes, the tendencies of concept change of the two groups according to students learning motivations are analyzed. New teaching methods, which based on concept change learning model and students learning motivations, developed by this research. And the effects of the new teaching method are testified. As a result, it is proved that most of the students have a lot of preconceptions, and persist the wrong conceptions after the classes. This tendency is same in the control group and in the experimental group.

본 연구에서는 중학교 2학년 학생들의 선개념을 조사하고, 개념변화 학습이론을 적용한 과학 수업을 제공함으로써 학습자의 학습 동기가 잘못된 선개념을 올바른 과학 개념으로 바꾸는데 어떠한 역할을 하는지 알아보았다. 이를 위하여 개념변화 학습이론에 근거한 수업을 받은 학습자의 선개념의 변화를 전통적인 수업을 받은 학습자의 선개념 변화와 비교하여 보았다. 연구 결과, 학생들은 중학교 1학년때 배운 물리 변화를 화학 변화의 개념과 혼동하여 화학 변화를 단순히 물리적 변화인 상태 변화로 인식하거나, 이와 관련된 잘못된 선개념들을 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한 화학 변화의 한 예인 연소 현상에 대해서는 초등학교 6학년부터 학습한 내용임에도 불구하고 눈에 보이지 않는 산소의 결합을 인식하지 못하였으며, 많은 문제의 상황에서 질량 보존의 법칙을 기계적으로 적용하는 특징도 보였다. 수업의 효과로는 개념변화 수업을 받은 학생들이 과학적 개념을 부분적으로 또는 완벽하게 이해를 한 비율은 50%를 넘지 못하였다. 그러나 이 비율은 교과서에 의존한 전통적인 수업을 받은 학생들의 과학적 개념 이해 비율인 39% 보다는 높은 비율이라고 할수 있다. 개념변화 수업을 받은 학생들의 올바른 과학 개념 습득 비율이 전통적 수업을 받은 학생들의 비율보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 개발하여 실시한 개념변화 수업은 학습자의 올바른 과학 개념 습득에 효과적이라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. JRST v.31 A crossage study of the understanding of five chemistry Abraham, M. R.;Williamson, V. M.
  2. The instructional influence of pictorial presentation of matter at the molecular levle on students' conceptions and problem solving ability Noh, T. H.
  3. International Journal of Science Education v.11 Students' conceptions and learning of science Driver, R.
  4. Cognitive Structure and Conceptual Change Gilbert, J. K.;Watt, D. M.;Osborne, R. J.;West, L.(ed.);Pines, A.(ed.)
  5. Science Education v.70 Conceptual understanding and science learning: An interpretation of research within a sources-of Knowledge frame-work Pines, A. L.;West, L. H. T.
  6. School Science and Mathmatics v.92 The Constructivist Perpective: Implications and Teaching Strategies for Science Saunders, W. L.
  7. 학습론과 과학교육 박승재;조희형
  8. Children's ideas i Science Byeound apperances: The conservation of matter under physical and chemical trasformation Driver, R;Driver, R.;(ed.);Guesne, E.(ed.);Tiberghien, A.(ed.)
  9. Europian Journal of Science Education v.3 A Conceptual Change Approach to Learning Science Hewson, P. W.
  10. Europian Journal of Science Education v.3 A Conceptual Change Approach to Learning Science Hewson, P. W.
  11. Science Education v.66 Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change Posner, G. J.;Stricke, K. A.;Hewson, P. W.;Gertzog, W. A.
  12. Europian Journal of Science Education v.3 A Conceptual Change Approach to Learning Science Hewson, P. W.
  13. Science Education v.66 Accmmodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change Posner, G. J.;Strike, K. A.;Hewson, P. W.;Gertzog, W. A.
  14. Congnitive structure and conceptual change A conceptual change view of learning and understanding Strike, K. A.;Posner, G. J.;West, L. H. T.;Pines, A. L.
  15. Congnitive Structure and Conceptual Change West, L. M. T.;Pines, A. L.(Eds.)
  16. 서울대학교 교육학 대학원 석사학위 논문 김혜경
  17. Model of Teaching Joyce, B.;Weil, M.
  18. Science Education v.70 Conceptual undetstanding and science learning: An interpretation of research within a sources-of knowledge frame work Rines, A. L.;West, L. H. T.
  19. 한국과학교육학회지 v.14 중등 과학 교과의 수업모형 개발에 관한 연구 조희형;이문원;조영신;강순희;박종윤;허명;김찬종;송진웅
  20. Learning in Science: The implications of children's science Osborne, R.;Freyberg, P.
  21. Model of Teaching Joyce B.;Weil, M.
  22. 한국교원대학교 대학원 교육학 석사학위논문 권난주
  23. European Journal of Science Education v.8 Toward an Explanation of Conceptual Change Hashweh, M. Z.
  24. Cognitive Structure and Conceptual Change Eliciting student views using an interview-about-in-stances technique Gilbert, J. K.;Watt, D. M.;Osborne, R. J.;West, L.(ed.);Pines, A.(Ed.)
  25. Children's ideas in Science Byeond appearances: The conservation of matter under physical and chemical tranformation Driver, R.;Driver, R.;Guesne, E.;Tiberghien, A.