A Study on the Development of Product Design Database Based on Product Attributes

제품속성을 기반으로 한 제품디자인 데이터베이스 개발에 대한 기초적 연구

  • 박정순 (울산대학교 디자인대학 정보디자인학과) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 1999.05.01

Abstract

Considering product as mass of information, it is very critical for designers to have good means of accessing to and organizing information on products. However, designers conventionally depend on their experience, bunch of catalogues, or short visit to some fairs for gathering information on products. There are no systematically organized information for designing new products. If any, those are ones developed by market researchers or engineers who speak fundamentally different language from designers. It is needed to develop the information system through which designer can get insights on the essence of product and communicate information with various persons involved in new product planning. At first, the design information in product planning is discussed and the necessity of development of new design information system is emphasized. Then, product is understood as a composite of various attributes and a set of fundamental attributes of product is defined by surveying and summarizing existing theories of product attributes: namely technological, human, and market attributes. The possibility of new design information system is explored by analyzing various relationships between attributes of different products. Computer program 'DISPP' displays various visual information of product itself, perceptual map, trend slope, profile chart and general information of manufacturer, style, color, price, size. Finally, findings of thesis are concluded and further prospects of the study are proposed.

어떤 의미에서 제품은 다양한 정보와 에너지, 물질의 결합체로 파악될 수 있으며, 디자이너의 디자인행위는 디자인 프로세스를 통하여 제품의 이런 속성들의 수준을 결정하는 것이라 볼 수 있다. 즉 제품을 하나의 속성다발체로 생각할 때 각 속성들을 제어하고 조직화하고 최선의 상태가 되도록 결정하기 위하여 디자이너는 각 속성에 대한 다양한 정보를 필요로 하게 된다. 그러나 실제 디자이너가 이용할 수 있는 정보는 이전에 경험했던 내용을 바탕으로 한 직관이나 카다로그 등 이미 공개되었거나 일차원적인 자료에 의존할 뿐이며 있다하더라도 체계적이지 못하고 디자인과는 다른 입장에서 작성된 영업이나 마케팅, 개발부서의 입장이 중심이 된 정보가 대부분이다. 따라서 디자이너가 실제적으로 이용할 수 있는 디자인정보의 개발이 필요하며 이런 디자인정보의 효율적인 이용과 관리를 위하여 또 제품개발에 관여하는 여러 전문가와의 커뮤니케이션 인터페이스로서, 제품개발의 구심점으로 디자인정보시스템이 필요하다. 이런 연구배경을 바탕으로 구체적으로 제품계획의 의미와 제품개발 프로세스를 고찰하여 새로운 디자인 정보 시스템의 필요성을 이해하고 구체적인 개발방법을 위하여 제품을 디자인 정보 탐색의 기준으로 제시하였다. 다음 제품계획에 있어 제품의 개념 및 범주를 정의하고 제품을 둘러싼 기본적인 논리에 따라 제품속성을 규명하였으며 규명된 제품속성을 바탕으로 디자인 정보 모델을 만들고 이것을 기본으로 디자인 정보시스템의 프로토타입을 작성하였다. 마지막으로 작성된 프로토타입의 평가를 바탕으로 결론 및 추후연구과제에 대해 논하였다.

Keywords