A Study on Informatization and Managerial Promotion of Business Firms in Korea

정보화를 통한 기업경영의 활성화 방안에 관한 연구

  • 조찬식 (동덕여자대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1999.03.01

Abstract

As information has become a commodity or strategic resources, business firms are faced with Informatization including collection, management, and utilization of information. Specifically, this study builds a theoretical framework on Informatization of business firms; analyzes empirical data from questionnaire survey; and, based upon the analysis, suggests recommendations for managerial promotion through Informatization of business firms in Korea.

정보가 하나의 상품이나 전략적 자원으로 가치를 갖게 되면서 기업에도 이러한 정보를 수집, 관리, 활용시키는 기업정보화가 필연적 과제가 되었다. 본 연구에서는 기업정보화의 이론적 근거를 구축하고 설문조사를 통하여 우리나라 기업들의 정보화 실태를 실증적으로 조사·분석하고 이를 바탕으로 기업정보화를 통한 경영 활성화의 방안을 제시하고 있다.

Keywords