An Experimental Study on the Characteristics of Spray Pattern and the Mixing Performance of Unlike-impinging Split Triplet Injector(F-O-O-F)

F-O-O-F 충돌형 injector의 분무특성 및 혼합성능에 관한 실험적 연구

  • Lee, K.J. (Chungnam National University, Dept. of Mechanical Eng.) ;
  • Moon, D.Y. (Chungnam National University, Dept. of Mechanical Eng.) ;
  • Kim, Y. (Chungnam National University, Dept. of Mechanical Eng.)
  • 이광진 (충남대학교 기계공학과) ;
  • 문덕용 (충남대학교 기계공학과) ;
  • 김유 (충남대학교 기계공학과)
  • Published : 1999.09.01

Abstract

Mixing efficiency of the unlike Impinging split triplet injector(FOOF type) were measured to investigate the effect of the momentum ratio variation. $H_2$O/kerosene were used as a propellant simulant. The maximum mixing efficiency occured at the momentum ratio 1.5 (total mixture ratio 1.89). Calculated mixing efficiency of real propellant LOX/Kerosene showed similar trend but maximum efficiency of characteristic velocity occurs at the momentum ratio 2.0(total mixture ratio 2.17). Although there exist a little discrepancy between calculated mixing efficiency based on simulant cold test and hot fire test results, this calculated mixing efficiency can be used to predict hot fire mixing efficiency.

$H_2$O/Kerosene을 사용하여 Unlike 충돌형 인젝터(FOOF형)에서 산화제와 연료의 운동량비 변화에 따른 혼합효율을 측정하였다. 모의 추진제의 운동량비 1.5(총혼합비 1.89)에서 혼합성능은 최대 값을 나타내었으며 모의 추진제의 실험결과는 실제 추진제인 LOX/Kerosene에 적용하여 혼합특성속도 효율을 예측하였다 연구 결과 혼합특성속도 효율은 운동량비 2.0에서 최대 값을 나타내었다. 이러한 예측은 실제 연소실험을 통하여 얻어진 연소효율과 약간의 차이는 있으나 초기설계자료로서 충분한 가치가 있는 것으로 판단된다.

Keywords