The differences in a perception of Housing unit between male and female high school students

가정교과를 이수한 남.여고등학생의 주생활 단원에 대한 인식 차이

  • Published : 1999.06.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the differences in the perception of housing unit between female and male among high school students who learned Home Economics in high school. The number of 200 samples were analyzed with frequencies, percentages, t-test, regression and $$\chi$^2$ analyses using SPSS/Win. The results showed that there were no sextual differences in general perceptions of Housing unit such as importance, usefulness, and satisfaction with the unit. The most demanded housing contents as the principle of interior design, and the least as the history of housing. There were sexual differences in only a few cotents. However, all of 29 items were demanded over median point of 3.0. Most students ofen imagined their own dream houses and thought about the way to improve their own rooms. They were least concentrated on the newspaper articles on housing. They were sexual differences in the level of practice the Housing contents learned in the class. These results should be considered in the 7th curricumn male students must take Home Economics.

Keywords

References

  1. 중학교 가정과 교사의 주생활 지도 내용에 대한 요구도 권혁화
  2. 고등학교 교육과정 교육부
  3. 여고생의 가정교과에 대한 인식, 학습태도 및 학습내용의 활용 김연숙
  4. 가정과 학습내용의 인식에 관한 연구 김순애
  5. 가정과 교육내용의 필요도에 관한 조사연구 김순호
  6. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 중학교 가정과 교육내용의 중요성에 관한 연구 박일록
  7. 가정과 교육에 대한 남녀 중학생의 인식과 관련변수 유상희
  8. 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구 오현주;홍성야
  9. 중학교 남학생에 대한 가정과 교육이 가정생활에 미치는 영향 온성숙
  10. 가정교과 주생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 이강분
  11. 고등학교 가정과 교육에 대한 인식과 교과 영역별 필요도 이금남
  12. 주생활 단원에 대한 교사의 인식과 교육방법에 관한 연구 이은순
  13. 중학교 가정과 교육에 대한 인식 및 교과 영역별 필요도에 관한 조사연구 이은정
  14. 중학교 가정과 실험실습 내용의 적절성에 관한 조사연구 장정진
  15. 중학교 가정과 교과의 남녀 공통이수에 관한 연구 조덕순
  16. 중학생들에 대한 가정과 교육 효과에 관한 연구 조현주