A Study on the High School Girl’s Sex Role Identity and Underwear Purchasing Behaviors

여고생의 성역할정체감과 속옷 구매행동

  • Published : 1999.06.01

Abstract

The purpose of this study were to analyze high school girls’sex role identity and underwear purchasing behaviors, and to provide the educational guidelines for high school girls as a underwear comsumer and the fundamental data necessary for the products planning of underwear manufacturing companies. The questionnaire was composed of questions about the types of sex role identity, pursuit factors and purchasing behaviors of underwear. The respondents were girls from 6 high schools in cities in Chonbuk Province. The questionnaires were collected from April 6th to May 12th in 1998. 510 questionnaires were used for data analysis. Frequency, percent, average, standard deviation, F-test, $$\chi$^2$-test, and Duncan’s multiple range test were followed. The results of this study were as follows:1. Among the sex role identity groups, the androgynous group was the largest, and the masculine group was the smallest among high school girls. 2. High school girls sought after practicality most when purchasing underwears, but sought after the brand least. The androgynous group recognized practicality, aesthetics, and sexual attraction most, but the undifferentiated group recognized them least. 3. The high school girls bought underwears objectively when they were worn out, made use of TV, newspaper, and radio advertisements as the information sources, and considered the size, comfort, and style. They recognized the prices of underwears as moderate. They depended on their mother most when purchasing underwears and reflected their dependents opinion on selecting underwears partially. They purchased at the underwear specialty store.

Keywords

References

  1. 성인여성의 자아 개념과 속옷 구매에 관한 연구 고인숙
  2. 장안논총 v.5 성역할 태도와 의복행동과의 상관연구 Ⅰ.Ⅱ. 김광경
  3. 신세대여성의 라이프 스타일과 속옷 구매행동에 관한 연구 김명수
  4. 한국의류학회지 v.19 no.6 의복 평가 기준의 이론적 분류기준 김미영
  5. 자기-감시, 상황, 광고소구유형이 소비자 행동에 미치는 영향에 관한 연구 김미정
  6. 한국 청소년의 성역할정체감과 학습된 무기력과의 관계 연구 김영희
  7. TV광고가 소비자행동에 미치는 영향 연구 김용화
  8. 시판 화운데이션제품에 대한 불만족 요인 연구 김정은
  9. 남성속옷의 상표이미지 구성 요인에 따른 포지셔닝 연구 김현진
  10. 직업 여성의 속옷 구매 행동에 관한 연구 박미경
  11. 거들의 의복압과 착용감에 관한 연구 박미숙
  12. 속옷구입시 성역할정체감 유형에 따른 추구 혜택과 구매 행동 박은정
  13. 숙명여자대학교 논문집 v.32 no.12 브래지어 및 거들의 착용 실태에 관한 연구 손희순
  14. 아세아 여성문제 연구 v.12 여자 중·고등학생의 화운데이션 구매 의사 결정 관련 행동에 관한 연구 손희순
  15. Foundation 착용 실태에 관한 조사 연구 안영숙
  16. 대한 가정학회지 v.33 no.4 여성의 의복 구매동기와 구매후 불만족에 관한 연구 엄경은;이명희
  17. 여성 속옷의 TV광고가 소비자 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구 우승연
  18. 유니섹스 의복 행동과 성역할과의 관계 원미숙
  19. 청소년 소비자의 광고 수용 태도와 의류 구매행동에 관한 연구 윤미경
  20. 성인·노인 심리학 윤진
  21. 가정 경제학 이기춘
  22. 여고생의 주니어복 구매 행동에 관한 실증적 관찰 이문순
  23. 언더클로스(Under Clothes)考 이문희
  24. 청소년의 의복 구매 행동에 미치는 영향요인에 관한 연구 이정순
  25. 매스미디어 광고가 청소년 구매 행동에 미치는 영향 이춘우
  26. 어머니와 딸의 성역할 정체감과 음양 의복 행동간의 관계 이현미
  27. 여성 속옷의 브랜드 이미지에 따른 포지셔닝에 관한 연구 이홍
  28. 성역할과 여성 임정빈;정혜정
  29. 한국의류학회지 v.19 no.4 혜택세분화와 인식도에 의한 진의류 브랜드 이미지 연구 (Ⅰ) 최일경;고애란
  30. 국제섬유신문 신유통 언더웨어 브랜드 전성시대 국제섬유신문
  31. Journal of Consulting and Clinical Psychology v.42 The measurement of psychological androgyny Bem, S. L.
  32. Journal of Personality and Social Psychology v.31 no.4 Sex role Adaptability: One Consequence of Psychological Androgyny Bem, S. L.
  33. Journal of Marketing Research v.8 Is there a Generalized Price: Quality Relationship Gardner, D.
  34. Child Development v.52 Sex role Identity and Adjustment during Adolescence Massad, D. M
  35. Sex Roles v.18 no.5/6 Reliability and Cross-cultural Comparison for the Simplified Attitude Toward Woman Scale Nelson, M. C
  36. Bulletin of the Psychonomic Society v.2 no.4 A Short Version of the Attitude toward Woman Scale(AWS) Spence, J. T.;Helmreich, R. L.;Stapp, J.