Image making Strategy in Digitalized Environment

디지털 환경하에서 이미지 전략 방안

  • 홍지원 (인덕대학교 시각디자인과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

As the computer technology grows so fast, it can affect the human life in every fields. Specially, advent of Digital epoch is changing human life completely. In the past, people should get the information through the mass-media. But these days we can produce and provide some information through new media, Internet. In other words, two-ways communication like internet make individual be the producer in the information stream. Especially, net generation is different form the old generation and they want to express themselves distinctively from others. Nevertheless, they can't have the chance to express their identity properly and only they try to satisfy their needs by consuming special goods. In this article, I want to suggest a program that an individual can express their own identity and image. I will transform CIP (Corporate Information Program) and adjust it to an individual case. This is different from the previous study that emphasize the external factor figure, etc. First, we will find the MI(mind identity) and the BI(behavior identity). Second, we will present the VI(visual identity) by using two factors. - MI, VI. Finally, we will analyze them totally and make the PI(personal identity ) that can express their own identity and philosophy well. Through this programs, they can express themselves well and get the chance to think creatively. I am sure this program will have more implications about image strategy.

컴퓨터의 발달로 정보화의 흐름이 모든 생활에 커다란 영향을 미치게 된 이래, 인터넷을 매개로 한 디지털 시대의 도래는 가히 혁명적으로 인간의 삶에 영향을 미치게 되었다. 매스 미디어에 의해서 한 방향으로만 흐르던 정보가 인터넷과 같은 쌍방향 커뮤니케이션 도구의 등장으로 흐름 자체가 새롭게 변화되고 이에 따라 일반 개인의 위상도 변하게 된다. 즉, 공급자는 소비자 고유의 특성에 맞추어 제공하려는 일대일 서비스를 하려고 하고, 소비자 역시 커뮤니케이션의 한 축으로써 그전과 다른 힘을 행사할 수 있게 되었다. 특히, N세대(Net Generation)라고 불리는 신세대는 문자보다 영상을 좋아하는 세대로 자기 자신을 이미지 화시켜서 표현하고자 하는 욕망을 갖게 된다. 그러나, 그들의 욕구는 단지 특정재화의 소비로써 끝날 뿐이고 실지로 그들의 아이덴티티를 표현할 수 있는 방법은 별로 주어지지 않았다. 이에 본 논문에서는 CI를 보다 고유의 아이덴티티 측면에 초점을 맞추어 강화해서 개인에 적용한 PIP(Personal Identity Program)을 도입하여 실지로 자신을 어떻게 드러내야 되는지 알아보도록 한다. 즉, 이전까지의 단순한 외양을 중심으로 한 이미지가 아니라 MI(Mind Identity)와 BI(Behavior Identity)를 통한, 개인의 내적인 면까지 반영한 이미지의 표출로 진정한 나를 드러낼 수 있는 방안을 마련함으로써 보다 자기 표현을 잘 할 수 있도록 길을 열어주고자 한다.

Keywords