디지털 시대의 제품 이미지 통합화 방안에 관한 연구

A Study of the image integration of Product in the digital age

  • 김기수 (신라대학교 제품디자인학과) ;
  • 정병로 (신라대학교 제품디자인학과)
  • 발행 : 1999.11.01

초록

제품개발에 있어 도구의 활용은 시대별로 급속하게 발전되어 사용되었고 오늘날과 같은 컴퓨터 디지털화는 대부분의 공장제 대향생산체계에서 필수 불가결한 공정으로 자리 매김 하였다. 이러한 환경변화에서 제품의 기획단계부터 최종 양산단계에 이르기까지 디자이너의 감성적 욕구를 체계적이고 합리적인 정보환경구축으로 디지털화 함으로써 최종 소비자인 고객의 다양한 요구를 만족시켜야 한다. 시대의 패자(覇者)가 되고자 하는 기업은 앞다투어 정보를 효율적으로 처리하는 유용한 도구럿 컴퓨터를 도입하였고, 이러한 컴퓨터는 인간보다 훨씬 우수한 계산능력을 발휘하여 그 기대에 부응하였으며 전자기술의 발전에 힘입어 컴퓨터의 고성능화, 경제화, 소형화, 통합화를 기능하게 만들어 우리의 디자인 개발환경은 과거와 비교할 수 없을 정도로 많은 정보를 접할 수 있게 되었다. 그렇지만 아무리 좋은 정보라도 사용되고 활용되지 않으면 의미가 없기 때문에 어디서든 필요에 따라 그 정보를 취할 수 있어야 한다. 따라서 본 연구는 디지털 컴퓨터의 소형화, 통합화 발전동향 및 정보화사회에 있어 컴퓨터 통신의 미래기능성을 살피고 정보화된 디자인 환경과 제품 이미지 동일화 디자인 전략을 컴퓨터에 의한 응용 프로그램의 활용으로 디자이너의 다각화된 신제품 개발능력을 향상기킬 수 있는 방안을 모색한다.

The application of tool which has grown rapidly by the age was used for the product development, however as today the computer digitalization has been fixed to the necessary process in every factory-made mass production, making the sensitive desire of designer the digitalization through systematic, rational information database building from the planning level of product to the final mass production in such a environment change. It should satisfy a variety of needs of consumer. The enterprise that hopes to get a winner in the present age brought in computer with useful tool to process information efficiently. The computer has displayed much more excellent computation ability than human to come up to their expectation and the growth of electronic technology was possible to make the computer's high-efficiency, economy and integration. No matter what we have a good economy and integration. No matter what we have a good information there is no meaning unless we are able to use it' so we should take it out by the our need. Therefore, this paper observes a future-oriented possibility of computer & Telecommunication in information society, information-oriented design environment and the trends of minimal and integrated computer. We will improve the designer's ability to develop a novel product that have the diversification of them using application, aiming at computer utilization and image identification design strategy of product in the age of network telecommunication.

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